Ti på topp 1000 meteren (21.08.2022)

Ascents Flatsteinfjellet (945m) 21.08.2022

Endelig en ti på topp jeg ikke har tatt før og som jeg har gledet meg til lenge. Jeg har ikke vært på mange tur i lyngen og må tilbake da turmulighetene er endeløs. Første biten på veien opp var gjennom en litt myrete terreng men med en fin sti og man kom rask opp til selve fjellet. Det var slitsomt oppover og jeg sliter enda med føttene men utsikten gjorde at det meste av smerten glemte jeg av. Vel oppe ved 800 meteren måtte jeg flire da 800 meteren er på 842 moh mens toppen, 1000 meteren er 935 moh. Jeg ble litt demotivert når jeg kom opp til 800 meteren og så at jeg måtte ned noen meter før jeg kunne fortsette oppover men igjen var utsikten redningen. På toppen gikk jeg noen meter forbi for å sitte på en stein slik at jeg kunne se en fantastisk fin blå vann og isbreene opp mot jiehkkevarri. jeg håper virkelig en dag jeg får muligheten til å gå opp ditt men ennå så lenge var det nok å spise en listen matbit mens jeg så på isbreen og fjellene ikke så langt unna. På turen nedover gikk jeg langs ryggen tilbake til 800 meteren før turen gikk ned via en litt annerledes rute som var markert i terrenget. Anbefaler ikke den da den forsvinne fort og blir om til en dyretråkk hvor du ender opp lengere unna bilen en nødvendig. Alt i alt en fantastisk tur og jeg håper det ikke er så lenge til jeg er tilbake i område.