Amsterdam 2015 (10.04.2015)  6

Start point Amsterdam
Endpoint Amsterdam
Characteristic Flight

Det var klart for en real storbyferie. Parferie med Inger Mari og Preben. Ganske sjeldent dette skjer for min del, men det skulle vise seg å være verdt det. Amsterdam er en fin by, ingen tvil om det. Det som er det gøyeste med byen er at den er så latterlig tilpasset for folk som ønsker å sykle. En hel verden unna vår egen kjære hovedstad Oslo.

Vi hadde vært inne på Hotwire, en nettside som ga oss mulighet for å bo på 5 stjerners hotell for en billig penge. Vi endte opp på ikke noe mindre enn Hilton Amsterdam, noe vi var veldig fornøyde med!

Dag 1

Vi hadde store planer om å få sett så mye som mulig av byen. Med innleide bysykler fra hotellet ble det veldig enkelt å få til. Vi var ute 12 timer og syklet rundt blant Amsterdams kanaler, trange smug og overfylte gater. Mye spennende å se, og mye koselige plasser å besøke. Vi var innom hovedkanalene Prinsengracht og Keizergracht, og jeg ble imponert over byplanleggingen som ligger bak denne byen. Etter så lang tid bak kartet følte jeg at jeg kjente byen på en helt annen måte enn dersom vi hadde tatt drosje rundt omkring. Etter en lang dag på sykkelen avsluttet Preben og jeg som ekte turister i Red Light District som virkelig var et fascinerende syn. Så mye folk ga et inntrykk av at dette var litt noe helt annet enn det vi hadde hørt rykter om før besøket. Men det var fortsatt veldig direkte sexhandel rett foran øynene våre.

Dag 2

Hovedgrunnen for at det ble nettopp Amsterdam, og ikke andre storbyer var at det var høysesong for tulipaner. Derfor måtte vi besøke en real tulipanpark! Keukenhof var en tulipanpark med stor T. Fy søren å mye blomster. Som gutt er det litt spesielt å gå rundt flere timer å se på blomster. Men mye fine bilder ble det!

Dag 3

Vi valgte heldigvis å spise frokost på hotellet. Dette var noe av det som skulle vise oss at dette var et luksushotell. For den frokosten var sykt digg! Vi satt alle tre dagene minimum 1,5 time hver morgen og stappet oss med mat før lange dager ute på vift.

Dette var siste dagen, og den skulle bli brukt til shopping. Vi hadde kartlagt alle butikkene vi ville innom de siste dagene, og vi ønsket å være effektive. Det ble en del nytt tøy, og et par sko som jeg sverger er bedre enn Nike Free. Kan jo ikke la en sånn mulighet gå fra seg si!