Trolla på ski (24.02.2011)

Start point Hoås
Endpoint Hoås
Ascents Store Trolla S1 (1,830m) 24.02.2011
Store Trolla (1,842m) 24.02.2011

Trolla på ski

Fredlig inn Fossbotnin. Hovenmannen og Kaldfonna hviler bak.

Noen bilder fra en tidligere skitur av Trolla (1850m) fra Hoås. Fin tur, om noe trasig terreng i starten. Måtte forsere to små is opptak opp fra Fossbotnin opp til topp ryggen. Grei steg snø gjorde den noe monotone pluggingen overkommelig samt mye fin utsikt å hvile øynene på under pausene lettet turen! Stoppet noen meter fra hovedtoppen (siste hammeren for de som er lokalkjent) da det var krevende snøforhold på topp ryggen og jeg ikke hadde med meg tau. Bratt og fin nedkjøring, kun avbrutt av nedklatring av de ovennevnte is opptakene.

Fantastiske vinterforhold i Fossbotnin!
Rundt 800 høydemeter bauting og monoton plugging fra Fossbotnin og opp!
Mot Søre Trolla, Pinakkelskar og Hoåsnebba (1616m)

Snudde på siste hammeren noen meter fra hovedtoppen. Fant det ikke lurt og fortsette uten sikkringsmidler.

Såtbakkollen (1840m) byr også på klassisk bra(tt) skikjøring!
Sørover Trollaryggen. Tøft terreng!
Linjevalget er ganske greit.

God tur!

Missing title

Written by Þróndeimr 13.10.2017 08:02

Tøff tur, hvor høyt opp i lia møtte du før du fikk spent på deg skiene?

Hvis du går på kartet kan du registrere bestigning av både S1 og S2. Ettersom du ikke fikk besteget selve toppen kan du gå til Min Peakbook > Mine Turer > følg så denne guiden:

Sv:

Written by furreti 13.10.2017 08:20

Gikk fra Sandhjellen på Fale (ikke Hoås som jeg skrev, blir korrigert) Det var veldig skogatrangt noen hundre meter til jeg traff bunnen av slåa. Derfra grei skuring.

Se der ja!

Written by j_snorre 12.10.2017 23:21

Du valgte naturligvis å debutere med beskrivelse av en nokså plane tur. ;)