Øst for Solhomfjell Gjerstad (04.07.2019)  6

Start point Sandtjønn (350m)
Ascents Solhomfjell (659m) 04.07.2019
Punkt øst for Solhomfjell (588m) 04.07.2019
Visits of other PBEs Løytesdalvegen bomveg (310m) 04.07.2019
Sandtjønn P-plass (350m) 04.07.2019

Vi kjørte av E18 i kryss 61 og inn på vei 418 (Felleveien). Deretter inn på bomveien Løytesdalveien (40 kr automat) skiltet til Sandtjønn.

Vi parkerte på Sandtjønn P og herfra var det godt merket og god sti til branntårnet på Solhomfjell og deretter punktet øst for Solhomfjell. Først del er på rødmerket sti. Et stykke opp i bakken er det et skilt der veien videre til toppen går på blåmerket sti. Første del av veien går langs Spjotvann, deretter bratt opp på delvis sva.

Så videre på blåmerket sti. Det er en flott varde der stien deler seg. Ved branntårnet går blåmerket sti videre (ca 20 min å gå fra tårnet til punktet) skiltet til Karibu. Punktet ligger vest for stien, kun ca 150 meter. Dette er et veldig flott turområde.

Dette var topp 2 på dag 1 på turen "Kyst-Agder" fra Espehaugen og før Hovdefjell.

Ikke så flott punkt i ellers flott turområde

Veldig flott utsikt fra dette tårnet.