Dobbeldalsheia fra øst (06.07.2019)  1

Start point Kryss ved Åstjenn
Endpoint samme
Ascents Dobbedalsheia (360m) 06.07.2019

Vi tok av til Birkedal/Håland fra rv 404. Dette er ganske nærme Åmli. Vi kjørte helt inn til snuplassen fordi alle gårdene og siste del på grusvei. Der snudde vi, kjørte litt tilbake og parkerte der en eldre skogsbilvei tar av mot vest. Åstjenn mot øst. Dette er ca kote 200. Dette er en fin og lettgått men skogsbilvei som benyttes av de som skal fiske i Storevannet.

Et stykke opp i veien henger det en O-post i et tre omtrent der det står en høyspentmast. Det er også noen steiner ved treet. Ca 320 kote. Her begynner stien til Storevannet, og stien er enkel å følge. Man må ut i terrenget når Storevannet er passert slik at turen til toppen går delvis på sva og delvis i terreng på sørsiden av de tre små vannene. Grei tur men litt terreng med lyng, vier og einer.

Det er flere kandidater til hva som er toppunktet, vi festet vårt flaggbånd i et trig. punkt-merke ved en enkel varde.

Dette var topp 1 på dag 3 på turen "Kyst-Agder".

Ta av på stien til høyre