Høyeste Hole på el-sykkel (15.07.2016)

Ascents Mørkreiåsen (574m) 15.07.2016

Tredje forsøk på å bestige Mørkreiåsen og vi nådde endelig toppen. Første gang gikk vi lei toppturer på nabotoppen Vidvanghøgda (eller Vidvankehøgda) og andre gangen ble vi overrasket av skybrudd uten regntøy. Tilbudet til Lommedalen Golfklubb om å leie av el-sykkel ble derfor fristende. Vi syklet raskt via By opp til Kampesetra på fine grusveier og knallvær. Der parkerte vi syklene og gikk på sti etter en gode anvisningen til knutsverre av 11.11.15. Han skriver: «Stien starter på NØ-siden av de øverste husene på gården. 30-40 m opp i bakken på GPS 581133 6656922 (428 moh) går det av en svak, umerket sti mot venstre fra hovedstien. Stien går opp til en hytte like under Mørkreiåsen, og var lett å følge.»

Akkurat ved dette punktet han oppgir gikk stien til venstre og stien er ikke avmerket på kartet. Stien gikk til hytta under toppen og vi gikk derfra opp og ut i terrenget umiddelbart etter hytta. Man ser hvor man må gå. Det gikk greit og vi kom til den lille steinvarden ved maurtua. Nok en skog- og grusveitopp der vi husker mer av el-sykkelturen og softisen på Bærums verk enn toppen. Vi bruke 2,5 timer på turen som var på ca 23 km og 400 hm.