Tre på rappen i Gaustatoppens forgård (15.07.2014)  5

Written by waaktaar (Kalle)

Start point Gaustadblikk (990m)
Endpoint Gaustablikk (949m)
Ascents Heddersfjell (1,461m) 15.07.2014
Toreskyrkja (1,392m) 15.07.2014
Toreskyrkja Sørøst (1,367m) 15.07.2014
Ørnenipa (1,333m) 15.07.2014
Utsikt fra Ørnenipa mot tåkelagt Gaustatoppen

På familietur til svigermor i Tuddal åpnet det seg en mulighet for barnepass og tur på Eva og meg. Vi valgte oss noen av "barndomsfjellene" hennes - fjell hun frem til nå kun hadde sett på og ikke vært oppe på. Dagen opprant med særdeles grått vær, og over Råen tenkte jeg mitt der vi kjørte i tett tåket. Heldigvis lettet det ganske kjapt.

Vi parkerte så langt inn på Gaustablikk som vi kom (bom) og la i vei mot dagens første mål - Ørnenipa. Fra familien til Eva sin hytte var dette en 5-mils skitur, men herfra var det svært overkommelig. Godt merket og tilrettelagt sti hele veien, til og med broer over myrene. Været ble stadig bedre, men det ble allikevel bestemt å droppe Skårånuten noen kilometer øst - det ville ta for lang tid, og regnværet var meldt i 15-tida. Kort rast på Ørnenipa. Fillete bok i postkasse.

Videre gikk vi ganske rett på neste mål, Heddersfjell. Underveis så vi både en samling med ravn, samt noen uidentifiserte rovfugler som sirklet over oss og skrek til oss - tydelig misfornøyde med vårt nærvær. Lettgått ned mot Tjønndålatjønn, deretter noe uveisomt og vått. Ved 1024-vannet gikk vi ganske bratt opp over neste rygg, og ned på andre sida mot Djupetjønn. Dette vannet er et flott område, omkranset av fjell tett på på alle sider.

Ruta opp mot Heddersfjell herfra sa seg selv. Vi gikk oppover en slak steinur og opp på ryggen. Rasten her ble svært kort, da mørke skyer begynte å nærme seg. Hadde ikke lyst til å være på fjellet om det begynte å tordne, med den mislykkede bestigninen av Storstyggesvånåtinden friskt i minnet. Gikk nærmest snorrett på Toreskyrkja. Nedover ura tok det litt tid, da Evas kne begynte å krangle litt her.

Kom opp på vestsida av toppen (selv om det med litt lett klyving sikkert er mulig å ta eggen). Et lite minutt senere satt vi på toppen. Eller var det det? Hadde fra Heddersfjell sett at et punkt litt vest så høyere ut, og kryssjekk med peakbook på mobilen bekreftet dette. Litt rart at det på postkassa på toppen står "Toreskyrkja 1392", når den faktisk bare er 1367. Men skjønner godt at stien ender her, det er jo dette som er "kyrkja"!

Uansett - etter en kort kaffekopp tok vi turen oppom det langt mindre spennende 1392. Rett ned til stien igjen. Godt merket, men litt smal sti nedover mot Gaustablikk. Mot slutten ble det ekstremt gjørmete, men da var jo turen nærmest over. Tilbake ved bilen cirka 15.20. Etter fem minutter kjøring kom regnet. God timing!