Duolbagaisa (12.04.2024)

Written by Speedy (Aase Vintermyr)

Ascents Duolbagáisá (672m) 12.04.2024 10:53

Vi startet ved parkeringsplassen ved Suolojavri. med 10 spann med hunder.På tur med BeHe.En i pulken og en som snørekjørte etter spannet.Spannet kom fra Tana husky.Første gang med et hundespann.Hundene satte av gårde i god fart og det var bare å konsentrere seg om å henge på i snøret.Skarp føre så utfordrende å stå ned bakker.Ble det for bratt, var det best å koble fra linen og stå på egen hånd..Lange flate strekk også.Begynte med sol, men det ble fort overskyet.Oppstigningen mot toppen var med null sikt.Her var snøen n littkaldere og ikke så skareføre.For etter en kort stans på toppen med null sikt, begynte nedfarter.Da ble det fart på hundene og det var lettest å kjøre selv.Ble mye ploging, så godt å komme opp i pulken etter harde utforkjøringer.Så litt hvile der før ny runde bak pulken igjen.En utrolig opplevelse med løpevillige hunder som drog pulken opp og ned bakker⁹.
Var sliten etter turen så ikke helt avslappende.Kan anbefales.