Roque de los Muchachos (27.01.2024)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Fuente Nueva (2,372m) 27.01.2024
Roque de los Muchachos (2,426m) 27.01.2024
Muchachos viewpoint (2,392m) 27.01.2024

Roque de los Muchachos er høyeste fjell på La Palma, og det går bilvei så godt som helt til topps. Vi valgte å kjøre til en parkeing like ved Mirador de los Andenes og følge godt merket sti, litt opp og litt ned langs kraterkanten til Roque de los Muchachos. Stien går også forbi noen av de store hvite astronomiske observasjonsinnstallasjonene som er her på toppen, blandt annet det nordiske som Norge er med å finansiere.

Det var fremdeles Kalima her, som gjør at det blir ganske disig, så vi så ikke noe til La Gomera og El Hierro, men Teide stakk opp fra disen i det fjerne. Det er også god utsikt over Caldera de Taburiente som vi gikk nede i dagen før. God sti å gå på, den er en del av GR131 ruta.

Selve toppunktet på Roque de los Muchachos er gjerdet inne og godt merket med adgang forbudt. Dette for å hindre erosjon på de flotte vulkanske "skulpturene" slik at de slites ned og forsvinner, så det respekterte vi selvfølgelig, har ingen interesse av å være med å ødelegge et så flott naturfenomen. Men vi fikk fine bilder fra rett side av gjerdet. Det er ett populært sted, og det var mange turister her. Vi fortsatte ut på to godt tilrettelagte utsiktspunkt og nøt utsikten en stund før vi gikk samme vei tilbake. Kaldt vind her på kraterkanten, men ellers flott vær. Bjørn var med.

Mer om turene vi gikk på La Palma på bloggen vår: https://www.bstur.no/2024/02/15/la-palma-la-isla-bonita/

God sti bortover kraterkanten
Pico Fuente Nuevo
Forklaring på hvorfor man ikke skal ta seg til rette og gå på toppunktet
Toppunktet
Utsikt, disig pga kalima

Takk for interessant

Written by Stigun 01.02.2024 22:05

turrapport! Var spent på om dere ble "kjeppjaget" fra høyeste topp på la Palma, som så mange andre peakbookere har skrevet om. Spennende område! Fortsatt god ferie!

Sv: Takk for interessant

Written by Sola19 11.02.2024 11:45

Takk for hyggelig kommentar Stig! Det var godt å kose seg noen uker i varmen mens snøstormene herjet i Norge:)