Benterudnatten, Veslenatten & Lauvviknatten - Nesbyen (01.11.2023)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fløtavegen (248m)
Endpoint Fløtavegen (248m)
Ascents Benterudnatten (479m) 01.11.2023 14:24
Veslenatten (347m) 01.11.2023 14:53
Lauvviknatten (288m) 01.11.2023 15:37

De siste dagene av oktober lavet snøen ned over det sørlige Østlandet. Full vinter med rundt 20 cm snø før vi hadde startet på november var altfor tidlig for en som liker barfrostturene i november. Men nedbørkartene hadde avslørt at oppover i dalene kom det lite nedbør, og en titt på webkamera for Nesbyen viste bar mark der. Dermed ble turplanene endret, og jeg kjørte oppover Hallingdal i stedet for sørover mot Vestfold og Telemark. Nå kom det riktignok et lite snødryss natt til 1. november i Nesbyen-området, men dette var egentlig bare til pynt og gjorde ikke gåturen noe tyngre.

Jeg satte igjen bilen i en fin parkeringslomme i Fløtavegen og ruslet først videre på denne veien litt nedover til et dalsøkk. Deretter gjennom ei grind i et gjerde og oppover et hogd område hvor det trolig går dyr om sommeren. Så over et nytt gjerde, og videre opp nordryggen på Benterudnatten (479). Ganske kurant å gå denne ryggen mot toppen. Skogen var stort sett grei å gå i, og tidvis kunne jeg følge små stier.

Benterudnatten (479) har to jevnhøye toppunkter, hvor den sørligste knausen trolig er høyest med knapp margin. Her var det også litt utsikt i østlig retning siden det er stup og svært bratt ned den veien.

Nedover vestsiden på Benterudnatten (479) måtte jeg bruke kartet mer aktivt for å styre klar av enkelte bratte partier. Opp til Veslenatten (347) var det derimot svært enkelt da det gikk vei helt til topps på denne åsen. Veien skyldtes nok masta og bygningene som er satt opp der. På grunn av hogst var det ganske god utsikt fra toppområdet på Veslenatten.

Videre mot Lauvviknatten (288) vekslet jeg mellom å gå i terrenget, på stier, traktorveier og noen få meter på grusvei. Denne åsen var nokså kupert øverst med flere jevnhøye knauser, hvor den aller høyeste var en bratt bergknatt sør på åsen. Her gikk jeg ut mot den stupbratte sørsiden og tok en pause med litt mat og drikke mens jeg skuet utover bl.a. Hallingdalselve og riksvei 7 på andre siden. Bromma lå også rett over elva. Denne toppen hadde definitivt en av turens mest spennende utsikter.

På tilbaketuren gikk jeg først ned til grusveien som går mot Gråsult. Denne veien fulgte jeg et lite stykke mot nordøst innen jeg tok en snarvei opp gjennom skogen for å komme til veien litt høyere opp. Snarveien var nok mye brukt, for her gikk det tydelig sti oppover.

Deretter videre nordover på Lauvvikvegen, som ikke lenger var kjørbar med vanlig bil da veien var helt vasket ut nedenfor gården Skaret. Her var det som å gå i et elvefar. Et annet sted hadde veien delvis rast ut også. Disse skadene ble nok forårsaket av ekstremværet "Hans" i august.

Benterudvegen var derimot i utmerket stand, og den fulgte jeg nordover til gården Søre Li, hvor jeg tok av for å ta en snarvei ned til Fløtavegen der bilen sto parkert.

Parkeringslomma, med Benterudnatten (479) i bakgrunnen midt i bildet.
God utsikt oppover Hallingdal fra det hogde området like øst for gården Hovde. Toppen oppe til venstre er Beia (1081).
Oppover nordryggen på Benterudnatten (479) gikk jeg delvis på stier.
Et område med åpen og lettgått furuskog under oppstigningen mot Benterudnatten (479).
På det ene toppunktet som kniver om å være høyest på Benterudnatten (479). Kulen som ses 30 meter lengre bak midt i bildet er nok aller høyest, så vidt.
Denne bergknausen er trolig høyeste punkt på Benterudnatten (479).
På toppen av Veslenatten (347). Den høye åsen bak til venstre er Beia (1081).
Jeg går nedover veien som fører til toppen av Veslenatten (347). Her med utsikt nedover Hallingdal.
I et hogstfelt sørøst for Veslenatten (347) fikk jeg utsikt ned mot Bromma, som ses på andre siden av Hallingdalselve og temmelig midt i bildet.
Fra oppstigningen mot Lauvviknatten (288) hvor jeg så tilbake mot Benterudnatten (479), som nå virket høy og litt krevende.
Denne bratte bergknausen er toppen av Lauvviknatten (288).
Flott utsikt fra Lauvviknatten (288), her nedover Hallingdal. Jeg står noen meter Ø/SØ for toppunktet, mot kanten av den stupbratte skråningen.