MAGNHILDSTEINEN, FINNKRUTJØNNA, TOPP 520 SØR FOR SMÅHOLMVATN (17.09.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Steinseterveiens ende (239m)
Ascents Sørvest for Småholmheia (520m) 17.09.2023

I dag valgte jeg å kjøre til Osen for å bestige en topp i Flatanger. Sol og lettskyet vær. Jeg kjørte inn på Steinseterveien som er bomvei (kr 50 Vipps) Her inne ligger Magnhildfjellet, Magnhildmyra og Magnhildsteinen. Magnhildsteinen ligger 2,2 km. fra hovedveien. Historien bak denne steinen er som følgende:
I følge tradisjonsberetninger, så skal ei ung samejente kalt Magnhild på 10-11 år ha frosset ihjel under denne steinen. Jenta bodde sammen med sin familie innen i Finnbudalen i Steinsseteren.

Jenta skulle frem til Steinsdalen for å gå på skole (omgangsskole). Hun la i vei fra boplassen søndags ettermiddag, og på turen ble hun overrasket av uvær med en stor snøstorm. Videre, i følge sagnet, kom hun seg hit og søkte ly under steinen for uværet. Men hun var både våt og utkjørt og det ble kaldt om natta, slik at hun ikke klarte påkjenningene og døde her.

Hun ble funnet etter ca en uke. Fjellet på andre siden av veien heter Magnhildfjellet, og myra under heter Magnhildmyra. Denne triste hendelsen skal ha skjedd på siste del av 1700-tallet.
Kilde: Tina Osen Hagen.

Dårlig merking inn til steinen fra veien, men det er satt opp ei tavle ved steinen, men ingen info der.

Jeg kjørte til veiens ende som ender i ei rundkjøring i Jolia. 8,4 km fra hovedveien. Jeg gikk først inn til Finnkrutjønna. Flott terreng overalt her inne. Fortsatte inn til Bjørnør Statsallmenning og videre etter sti til starten på Rørvassfossen. Gikk videre inn til sørenden av Småvatna. Her passerte jeg kommunegrensa mellom Osen og Flatanger. Like ovenfor Småvatna ligger topp med høyde 520. Tohundre meter mot nord er det et bratt stup ned mot det spektakulære Småholmvatnet. Midt ute i vannet er det ei stor og ei lita øy. Matpause her før retur tilbake. Tilbaketuren ble krydret med en bestigning av Finnkallen som synes godt fra Steinseterveien. Her er det bygd en over to meter høy varde.
Turens lengde 15,4 km.
Statistikk:
Flatanger 59 av 67
Trøndelag 869 av 1557

Skipelva Kraftverk
Magnhildsteinen
Ku på beite
Rundkjøringa på Steinseterveiens ende.
Rørvassfossen
Finnkrutjønna
Småvatna
Toppen av høyde 520
Småholmvatnet med to øyer
Passerte denne tjønna på returen