SKATOLLET, NAMSSKOGAN - BINDAL (981 MOH) (20.08.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bertilsetran (239m)
Ascents Skatollet (981m) 20.08.2023
Sæterfjellet (645m) 20.08.2023

E6 mot Namsskogan. Like før sentrum til venstre over Nordlandsbanen og bru over Namsen til Bjørhusdal. Herfra går det en skogsbilvei opp i Storbjørhusdalen. Dette er en bomvei, men infoskiltet om pris og vipps var forsvunnet. Jeg fulgte veien i 6 kilometer til en parkering før Bertilsetra. Her var veien blitt utgravd av ei elv, så jeg valgte å ikke kjøre over, men det var uansett bare 600 meter igjen til veiens ende. Turen startet i et naturreservat. De første 500 meterne var nesten ugjennomtrengelig pga av høye planter av Tyrihjelm og bregner. Videre flott terreng opp Tverrdalen og opp mot fjellet som kalles Skatollet. Fint tørt gråberg opp mot toppen. Denne toppen ligger på grensen mellom Namsskogan og Bindal, og mellom Trøndelag og Nordland. Stor varde på toppen og flott utsikt mot Heilhornet. Neste mål var Sæterfjellet, så jeg fortsatte ned mot Tverrdalstjønna, og videre opp til toppen av Sæterfjellet.(645 moh) Passerte ei lita tjønn her, og fortsatte direkte ned mot Bertilsætran. Fulgte et elveleie med lite vann til setra. Bygningene her har rast sammen og naturen overtar snart. Denne rundturen ble på 14,9 km.
Statistikk:

Tverrdalstjønna med Sæterfjellet bak
Toppen av Sæterfjellet
Ei lita tjønn på Sæterfjellet
Lite vann i elva ned mot Bertilsetra