Hægefjell (21.07.2023)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Hægefjell (1,021m) 21.07.2023

Møtte Knut på parkeringa sent torsdag kveld. Planen var å prøve å gå Mot Sola i løpet av helga, men bestemte oss for å starte med ei rute på den litt slakere sida av fjellet først. Det ble Reven (6-). Litt rotete første par taulengdene. Jeg ledet 3. og 4. taulengde var fine. Knut ledet 3., som var den hardeste. På 4. lengde ble jeg lokket litt for langt til venstre over et usikra sva. Skjønte etterhvert at jeg var på feil vei da det ble 15 meter tau mellom meg og forrige sikring. Traverserte tilbake og fant riktig vei mer rett opp fra hylla. Gikk ned fra toppen, fulgte blåmerket sti, men sikkert raskere å følge klatrestien som går litt mer direkte ned.

Var klare for en runde til, men ingen av oss var veldig gira på å gå på Mot Sola. Litt dårlig værmelding utover kvelden, og ikke så lettvint å baile gjorde at vi heller valgte Gone With the Weeds (6-). Jeg startet første taulengde, men strevde med å finne ruta. Gikk for lite til høyre, tenkte at jeg måtte passe meg for å ikke ende opp i Via Lara. Derfor gikk jeg mer eller mindre rett opp over det lille overhenget i toppen av første dieder. Fant en bolt og så et anker langt over meg, og gikk mot det. Det var kanskje 15 meter run-out på sva opp dit. Skjønte at vi var på feil rute (Dr.Mugg 6+), og Knut ledet en kort travers mot høyre tilbake på ruta som lå 10 meter lenger mot høyre. Gikk forbi et litt krevende flytt på sva (5+), men svaet videre til neste bolt psyket han litt ut, så endte med å traversere videre inn i Via Lara og gå den til topps. Veldig fin rute det altså!

Rapellerte ned igjen. Tok 6 rapeller, kunne kanskje greid oss med fem hvis vi hadde funnet riktig linje. Men er jo så mye bolter og standplasser her at det var ikke noe stress å bomme litt.