Sveti Jure - Kroatia mm (20.06.2023)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Romana Hotell (27m)
Endpoint Romana hotell (14m)
Ascents Sveti Jure (1,762m) 20.06.2023 10:58
Veliki Troglav (1,658m) 20.06.2023 11:39
Vosac (1,421m) 20.06.2023 12:42

En svært krevende tur i varmen. Kom for seint avgårde og møtte sola før jeg kom opp i Skaret og det ble brennhett etterhvert. Selv om man er oppe i Skaret er det fortsatt et godt stykke før man er oppe på Kroatias tredje høyeste fjell. Jeg startet fra hotellet og gikk de ca 400 første høydemeterne på asfalt. Derfra ble det rimelig krevende stegvis med bratt løs grus. Ikke noen utsatte punkter på turen opp, men bratt og varmt.

Videre fra skaret ble det snillere, men en del opp og ned før jeg kom opp til veien de siste meterne opp til toppen. Selve toppunktet er gjerdet inn og folk jobbet der. En del folk på vei opp og ned. Disse parkerer med bil ca 200hm før toppen. Jeg valgte så å følge Janyga sin rute sånn omtrent videre fram til Vosoc. Gikk så ned i Skaret og fulgte ruta ned til Makarska igjen. En mye bedre sti og rute ned enn opp. Jeg har vel aldri opplevd slik varme på en fjelltur før. Baris hele turen og solfaktor 50. Drepende hett nedover mot byen igjen. Sørg for å ha MYE drikke med. Jeg frøys ca 2liter med i flaske og hadde med en cola og en boks som fikk kulde fra de frosne flaskene. Funka veldig bra og colan var kald etter flere timer. Strekningen på asfalt tilbake til hotellet var kjip, men visste at kald øl og cola ventet.

En flott og krevende tur dette. Artig terreng og fjelltype. Mye flott utsikt.

På vei oppover på asfalt
Straks i bedre terreng, men jaggu er det drøyt til hovedtoppen fortsatt
Der er toppen, men jaggu var det langt dit!!
Siste høydemetre gikk på asfalt

Sveti Jure

Written by janyga 21.06.2023 13:34

Artig å se at det er flere gærninger her :-) Glad jeg tok turen helt fra havnivå, og enig med deg i at ruten ned fra Vosac var finere enn ruten opp fra Veliko Brdo. Men fint med en rundtur :-)

Sv: Sveti Jure

Written by Atomsilda 21.06.2023 21:36

Ja, - flere galninger. :) Rundtur er best og gå spesielt denne ruta tilbake igjen var vel lite fristende.