Geittinden (17.09.2022)

Written by risvollhilde (Hilde Risvoll) GSM

Ascents Geittinden (1,556m) 17.09.2022

Vi bodde på en fantastisk campingplass på Hemnes, så lå akkurat der elva gjorde en sving. Noe så vakkert og så rolig, uten for mange besøkende på denne tiden av året. Med på turen var Helge. Vi startet på Stornesdalen parkeringsplass. Først hadde vi grei sti en liten stund, men snart forsvant den og vi var inne i noe kratt. Det var en lang oppkjøring til toppen bortover Tustervann. Det var nydelige høstfarger. Så kom vi opp på et platå hvor det var lett å gå. Det er herfra bildene jeg har sett på Peakbook er tatt, og det har nok gjort at jeg har undervurdert denne toppen litt. Jeg hadde vært ganske syk i august og begynnelsen av september og jeg hadde ikke klart å komme meg tilbake i form på dette tidspunktet. Opp på selve toppen er det ganske bratt og det var tåke og snødrev, som gjorde at vi måtte navigere etter GPS. Men det gikk fint, heldigvis. Og i perioder lettet tåka noe som gjorde at vi kunne få litt utsikt. Jeg vedder på at akkurat denne toppen ofte ligger i tåka, siden jeg syntes bildene derfra ikke er representative. På veien ned ble akkurat den stiløse, litt ulente delen med røtter og trær i veien litt slitsom, men vi var nå nede i god tid før det ble mørkt. Jeg selv var ganske sliten, må jeg innrømme. Vi så reinflokker både på tur opp og på tur ned.