Gulen: Klokkeidfjellet og Brattelifjellet (16.11.2012)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Ascents Brattelifjellet (393m) 16.11.2012
Klokkeidfjellet (308m) 16.11.2012

Været: Sørgelige greier. Regn og tåke.

Stier: Traktorvei halveis inn langs Svardalsvatnet, merket sti langs resten av vannet.
Fra enden av vannet går det traktorvei ned til Vedvika, tvers over fjorden fra Dalsøyra.
Fra traktorveien og til Klokkeidfjellet går det merket sti opp til telemast på toppen. Det er 3 hauger som kan være toppunktet. Den midterste har ikke varde. Vrient å avgjøre hvilken som er den høyeste.
Fra traktorveien mot Brattelifjellet fant jeg ikke noen merket sti. Vanskelig terreng med mye brake og mye opp og ned og fram og tilbake.
Et par steder var ryggen sperret av fjellklipper som måtte omgås med klyving og klatring.
Det er mulig det finnes sti fra Brattelifjellet ned mor sør, men den fant jeg ikke. Tok peiling på bilen og brøytet med nedover. Her var der bratt, glatt og kratt. Var jeg ikke våt før, så ble jeg det nå.

Oppsummering: Turen inn til Klokkeidfjellet var fin. Videre til Brattelifjellet var et sant slit og anbefale ikke. Må finnes en bedre rute til Brattelifjellet fra sør.