Mount Korab i ufyselig ver (14.09.2012)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Ascents Mount Korab (2,764m) 14.09.2012

Kommer vi oss igjennom politiposten i Strezimir?

Etter en natt på en billig veikro utenfor Gostivar i Makedonia, kjørte vi sydover noen kilometer før vi tok av mot Mavrovo Lake. Vi kjørte langs bredden av denne innsjøen/demningen til vi kom til Mavrovo Anovi hvor veien fortsetter nedover et dalføre i ca 8 km før vi tok av til høyre på en grusvei som fører oppover til Strezimir border-police checkpoint. Vi var litt spente på om vaktene slapp oss igjennom, for dette området har helt siden konflikten i 2001 vært stengt i kortere og lengre perioder. Den makedonske siden av fjellet har derfor i teorien bare vært åpen en søndag i september da den årlige massemønstringen til Korab finner sted for å feire nasjonaldagen i Makedonia.

Etter at politiet hadde gjort en grundig sjekk av passene våre, fikk vi heldigvis klarsignal til å fortsette inn i det Makedonske-Albanske grenseområdet, samtidig som vi fikk bekreftet at man ikke lenger trenger en "special permit". Fra politiposten kjørte vi 3-4 kilometer før vi tok av til venstre oppover en bratt og enda dårligere grusvei. Men vår lille VW Polo kom seg faktisk opp den korte bakken til Strezimir Watchtower, en vaktpost som nå tilsynelatende er nedlagt.

Våte og kalde på Korab

Vi parkerte bilen ved vakttårnet på ca 1450 moh, og begynte deretter å gå. Men istedet for å følge veien tok vi av på en snarvei (sti) igjennom skogen. Det begynte å regne igjen, og det ble etterhvert ganske så ufyselig med kald vind i tillegg. Vi hadde for det meste null sikt, og stien var dessuten ikke spesielt godt merket. Enkelte ganger delte stien seg og tidvis forsvant både stien og merkingen helt. Heldigvis hadde jeg lastet ned et pålitelig GPS-track over normalruta, slik at vi aldri var usikre på sporvalg.

Det siste stykket mot toppen var en våt og iskald opplevelse. Det var vrient å stå oppreist når vinden stod på som værst. Vi kom nå likevel helt til topps, og da hadde vi tilbakelagt 8,5 km på litt over 2,5 timer. Ikke så aller værst tatt i betraktning høydeforskjellen på 1300m. Her oppe skal man visstnok kunne se tvers over hele Albania og ut til Adriaterhavet, men slike forhold hadde vi absolutt ikke.

Nedturen gikk unna på mindre enn to timer. Vi fikk strippet av oss de våte klærne og skrudde bilens varmeapparat på full guffe. Da vi kom ned til vakta, lurte politimannen på om vi kom tilbake igjen dagen etter for å forsøke oss på nytt. Han trodde tydeligvis at vi hadde avbrutt bestigningen, men der tok han altså grundig feil.

Tetovo på grensen til Kosovo

Vi kjørte tilbake til Gostivar, og så et kort stykke videre til Tetovo nær grensen til Kosovo. Vi bestemte oss for å prøve å finne et hotell her, ettersom vi nå hadde planlagt en hviledag/reservedag. Vi ønsket å minimere vårt forestående opphold i Kosovo ettersom leiebilavtalen vår ettertrykkelig ekskluderte dette krigsherjede landet. Dermed måtte det bli en natt til i Makedonia, og Tetovo var et godt valg for å få gjort unna noen forberedelser til Kosovo.

Det var meget tett trafikk i sentrum av Tetovo, og Lars som for anledningen var sjåfør, ga nesten opp å finne et hotell i kaoset som rådet. Vi var faktisk på vei ut av sentrum da et lite hotell dukket opp på vår venstreside. Vi sjekket inn og gikk deretter ut for å se litt av Tetovo, som ikke akkurat er en typisk turistby. Senere på kvelden endte vi opp i baren på hotellet, og over et par øl begynte vi å planlegge taktikken for Kosovo og nasjonstoppen Deravica.