Knaben - lang og fin rundtur (02.08.2021)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Ascents Oddevassheia (966m) 02.08.2021 08:20
Venehei (992m) 02.08.2021 08:20

Denne turen har stått på restanselista over Agder lenge. Både gledet og gruet meg, for det var langt å kjøre, lite med overnatting og lang tur. Planen var tidligere i juli i finværsperioden, men det var vanskelig med overnatting, så da ble det Telemark og Rogaland i stedet da. Plutselig var det meldt fint vær den 2.8. Og som et under kom Jens (90212689) på Knaben Gård og tilbød at vi kunne låne hytta hans på gården i to netter. Vi hadde ringt han om plass på campingen tidligere. Dette var gull verdt og Jens og kona var en svært trivelig. Hadde en lengre hyggelig prat. Hytta var topp, nærmest et bolighus.

Tåke på morningen i Knaben

Vi kjørte opp på søndag og kom inn i styrtregn ved Arendal. Framme etter 40 mil. Fant Jens og hytta. Opp tidlig neste morgen med dalen full av tåke, men den lettet etter hvert. Tok av gårde ca. halv 9 om morgenen. Kjørte de 6 km til campingplassen og så var rundturen i gang. Tenkte å ta Venehei først, men ombestemte oss etter som det var en del truende skyer på himmelen. Tok av den relativt gode stien etter siste vannet og gikk opp svabergene på gode hyller. Kom opp på Oddevassheia ved 12 tiden. Flott utsikt. Tok lengre pauser og været ble finere og finere etter hvert som dagen gikk.

Elva fra Finndalen, sti helt til høyre
Tydelig sti og blåmerka inn mot Knabenrøysa
Stigningen opp til Oddevassheia
Utsikt vestover fra Oddevassheia
Noen sauer så vi

Fra Oddevassheia ned til Knabenrøysa på GPS. Videre etter 'stien' mot Ljosland. Denne stien var ikke god å se - sikkert lite brukt - men godt merket med gamle blå merker.

Knabenrøysa med utsyn til Vivatn
Kyrevatn
Skaret før Venehommen
Venehei i sikte

Passerte en masse fine vann. Tok en lengre pause med mat etter siste vannet før vi tok av etter GPS. Planen var å gå stien til Ljosland til det var 2,2 km i luftlinje til Venehei. Det var perfekt. Gikk over en høyde og videre opp et skar som var lett å gå. Fra toppen her kunne vi se Venehei. Relativt flatt, med to små daler mellom. Gikk svaberg opp litt nord for Venehei. Lengre pause på toppen med god utsikt rundt omkring. Så over til Kvina gruver ved Grunnevassknuten. I følge Jens var det mulig å sykle inn hit og da er det bare noen få km inn til Venehei. Lokalbefolkningen gikk tydeligvis helst til Grunnvassknuten. Været ble suverent og det var bare å bruke dagen.

Blåknuten, veien til Finndalen i skaret til venstre
Småvanna mot Kvina gruve og Grunnvassknuten
Ned mot Finndalen
Sykelist på tur fra Blåknuten!!!

Peilet meg inn på Finndalen med GPS ved å runde Blåknut-toppene (tre markerte topper). Deretter inn en bratt dal eller to så på GPS over en lettgått rygg - for det meste på berg. Kom så ned Finndalen når det var 3,5 km til stien til Knabenrøys. Første strekke var lettgått på sva med elva rennende på sva til høyre for oss. Lenger ned i dalen gikk vi dels på gress, dels på berg.

På turen inn til Knabenrøys ble vi tatt igjen av en multeplukker. I Finndalen ble vi tatt igjen av en lettbeint fyr som hadde tatt 9 av ti på topp samme dag. Deretter ble vi tatt igjen av en som kom på terrengsykkel nedover dalen!! Han hadde sykla inn til Blåknuten!! Det var de tre vi møtte i et ellers øde område. Fant noen multer her og der.

Like før vi kom til stien igjen måtte vi ned en bratt skråning. Resten var relativt grei tur, bortsett fra noe komplisert elvepassering ved hopping fra stein til stein. Kunne være litt krevende etter en lang tur.

Vi brukte dagen for det var jo lite å ta seg til på hytta i Knaben. Fikk en orientering om molybdengruvene av Jens.

Vips så var Agder også unnagjort. Det var en fin tur, og overnattingen var gull verdt etter en lang dag i fjellet.

Oddevasshei
Venehei
Start date 02.08.2021 08:20
End date 02.08.2021 19:16

Gratulerer med Agder

Written by Stigun 05.08.2021 10:04

kommunetopper komplett, og med fin rundtur fra Knaben! Du har tatt for deg jevt og trutt i Sør-Vest i sommer. Bra jobba!

Sv: Gratulerer med Agder

Written by Osten 05.08.2021 11:15

Takk for kommentar. Snart på tide med et nytt angrep på Trøndelag og Møre. Mye fin i Sirdalsheiene. Spesielt område for en Trønder. God tur nordover!