Eksberget på Helgøya - Ringsaker (21.07.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Klatrehytta, Helgøya Klatrepark (253m)
Endpoint Klatrehytta, Helgøya Klatrepark (253m)
Characteristic Walk
Ascents Eksberget (337m) 21.07.2021 18:47
Eksberget trig punkt (331m) 21.07.2021 18:56

I to døgn skulle vi bo i Klatrehytta, en tretopphytte beliggende inntil Helgøya Klatrepark. Både Frida og Julie hadde med hver sin venninne, så tilsammen var vi 6 personer i hytta, pluss hunden vår Luna. Været disse to dagene var varmt og fint.

Mens jeg var borte noen timer på formiddagen i forbindelse med mathandling og en annen kort, liten topptur, hadde halve familien rukket å besøke Eksberget (337). Først hadde kona gått morgentur til toppen med Luna, og noe senere gikk Julie og venninna en litt lengre rundtur hvor de blant annet var på Eksberget. Så det var jo nesten litt pinlig for meg å komme tilbake til Klatrehytta da, uten å ha vært på toppen. Jeg, som peakbooker og ivrig toppsamler, hadde på forhånd bestemt meg for at Eksberget skulle jeg definitivt stikke oppom i løpet av disse to døgnene. Så da var det jo ingen tvil om hvem som skulle ta kveldsturen med Luna, og hvor den turen kom til å gå...!

Det går mye fine og gode stier i området. Fra Helgøya Klatrepark ble det derfor en veldig lettgått rundtur vi fikk i det varme sommerværet. Det var jo rene E6'n bort til gården Eik, og selv oppå åsen hvor Eksberget er, kunne vi vandre på en fin sti som følger åsen bortover. Ellers ble det litt gåing på grusvei, med noe asfaltvei mot slutten.

Og familiens store toppbestiger denne dagen ble helt klart Luna, som kunne notere seg 3 besøk på Eksberget samme dag!

Luna klar for nok en tur. Her er vi bare et par hundre meter fra Helgøya Klatrepark.
Fine stier, som her i skogen litt før vi kom til gården Eik.
Ved gården Eik. Her fortsatte vi videre på veien som går innover i bildet, og så opp på åsen bak. Toppen av Eksberget er oppe til venstre.
På Eksberget (337).
Masta med tilhørende bygning på Eksberget trig.punkt.
Utsikt mot sørvest fra grusveien ved gården Røste.