Im Finnskogischen Vorgebirge. Roverud - Brandvaltindene. (22.04.2021)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Eikeberget (291m) 22.04.2021
Lemberget (321m) 22.04.2021
Ekstravagant kveldstur til Glåndalen. Passerte en peakbook-P, 'Eik', litt for privat etter min smak, så da blei det parkering ved tømmervelta før Haug. Jeg kjente raskt at dette var en dårlig dag fysisk, med råtten maga og behov for streng pulskontroll. Jeg greide også å undervurdere lengda på turen betydelig.
Opp på Eikeberget. Lite å se, lite å melde.
Tursti nordover på østsida, forbi sammenrasende stussligstugu og langs Rytjenna. Høgstmaskinen hadde spist lendet ned fra åsene, men stien var nesten intakt. Over vegen, østre traktorveg nordover. Mellom denne og stien mot toppen av Lemberget var det høgd 'over alt', og lendet var frastøtende og seinløpt. Stinettet var også brutt opp, relativt til innholdet i N50-utsnittet printa fra PB.
Men stien, eller det djupspora slepet kjøring med høgstmaskin hadde forvandla den til, fantes. Sjølve toppen er "morsom", med lite vegetasjon oppover sørkammen og bemerkelsesverdig steinete forvitringsjord. Så fikk en litt betalt i form av utsikt over Glommalandet sørover mot Kongsvinger og Høltberget.

Nå kutta jeg fra stien og ned på jordene på fjellgarden Bukkåsen. På et avsnørt jorde fløy rådyret, og et rovfuglpar sirkla over. Stemning! Videre hadde maskinen rasert stien totalt, og svømming i gjørme førte meg til Bukkåsenvegen. Herfra småveger sørover og til slutt over jernbanen (hysj), jordet på Haug og tilbake.