Ny sikteskive i Stjørdal. (03.11.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Flaksjøen (298m)
Ascents Solliåsen (470m) 03.11.2020
Visits of other PBEs Solliknappen (416m) 03.11.2020

Lokalavisa i Stjørdal, Stjørdalsnytt, hadde en reportasje om ei ny sikteskive (fjelltopp-viser) som var satt opp på Solliknappen. Trøndelag har kun seks sikteskiver fra før, så dette var et kjærkommet tilskudd på lista over sikteskiver. Primus motor for denne lista er Otto fra Oppdal.
Jeg kjørte etter E14 fra Stjørdal til Hegra og kjørte til høyre over brua over Stjørdalselva. Fortsatte til venstre etter Ingstadvegen i ca. 4 km. til Vestre Ingstad. Her er det et veiskilt til Flaksjøen (4 km) Det er også et skilt mot Kvitfjellhytta. Veien mot Flaksjøen er bomvei. Det koster 30 kroner og kan betales med vipps. Jeg kjørte inn til Flaksjøen. Her er det en rasteplass med god parkering. Den stien jeg begynte å gå etter stoppet oppe ved ei hytte, men det er lett terreng videre oppover. Jeg gikk opp mot Solliåsen først, som er en pf50topp i Stjørdal. Solliåsen ligger innenfor Leksdal Skytefeltgrense, og det var skyting hele tiden, men heldigvis ikke der jeg gikk. På toppen av Solliåsen er det et trig.punkt, litt skog og utsikt i en retning. Jeg gikk videre mot Solliknappen som ligger utenfor skytefeltgrensa. Jeg trodde først at sikteskiva lå på høyde 420, men her var det ingen sikteskive. Men 160 meter NØ for toppen lå det en markert høyde på 416 moh. Her var det også en rasteplass med benker og bålplass. Meget god utsikt fra sikteskiva mot mange kjente topper i Stjørdal, Meråker og Levanger. Det var også mulig å se Reinsfjellet i Namdalseid og mot Leksvikfjell. Jeg returnerte i direkte linje mot parkeringa på returen, men her var det litt mer kronglete terreng. Jeg har meldt meg på lista over sikteskiver, men har kun 15 bestigninger av 143.

Bomstasjon på veien til Flaksjøen
Og den kan betales med vipps. (Kr 30)
Rasteplassen ved Flaksjøen
Litt info om hvor det skytes
Passerte Hundkjerka på tur mot Solliåsen
Toppen av Solliåsen har en del stein.
Trigpunktbolten på Solliåsen
Solliknappen og sikteskiva i sikte