Kvernvassfjellet + Vest for Kvernvassfjellet (Namsos) (04.10.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Røyklitjønna (116m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Kvernvassfjellet (427m) 04.10.2020
Vest for Kvernvassfjellet (382m) 04.10.2020

Namsos 170-171/179
Trøndelag 690-691/1560

Kjørte fra Namsos mot Vemundvik etter Fv 769 mot Vemundvik. Fulgte skilting mot Salen S. Ved Røyklitjønna er det en låst bom, så her måtte sykkelen fram. (30 km. fra Namsos og hit) Syklet forbi Hende Gård og opp Saksdalen mot Saksa Gård. Før Storbakken ned mot Saksa gård, ved skilt Saksen Gård og Eiden Gård parkerte jeg sykkelen (9 kilometer hit) og gikk ned til Sakselva. Det var lett å komme over elva på steiner da det var liten vassføring. Fulgte myrdragene langs elva og gikk mot Tømmermoen og videre opp mot Kvennvatnet. Her gikk jeg ganske bratt opp mot Kvernvassfjellet. Passerte den vakre tjønna 340 like før toppen. Ingen markering på toppen. Det var stiv kuling på toppen, men ellers flott høstvær uten nedbør. Fortsatte videre til Vestre Kvernvassfjell. Ingen markering på toppen her heller. Det var nesten umulig å stå oppreist her oppe pga. vind. Gikk ned til Kvennvatnet for matpause. Returen tok jeg ned gjennom Kvennhusdalen. Jeg krysset elva like ved Saksa gård. Gikk opp åkeren og passerte en liten rød bygning. Saksa gård ligger like bak. Gikk etter Storbakken opp til sykkelparkeringen. Totalt på denne turen ble det 18 kilometer på sykkel og 12 kilometer på føttene. Maks fart på sykkelen på denne grusveien var 27 km/t i unnabakke. (måtte bremse litt)

Bommen ved Røyklitjønna
Fjellsykkel
Parkerte sykkelen her
Lett kryssing av Sakselva
Her var det elgtårnet som falt, men ikke elgoksen
Kvernvassfjellet til høyre og Vestfjellet til venstre
Vann 340 like før toppen av Kvernvassfjellet
Vann 340
Kvennvatnet som ligger mellom Øst og Vestfjellet
Høyeste punkt av Kvernvassfjellet i midten. Ingen markering
Utsikt mot Salvatnet fra Kvernvassfjellet Vest. Ingen markering av toppen
Saksa gård bak denne boligen