Vardfjellet (Landet i eventyret) (07.04.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Seierstad ferjekai (Jøa) (4m)
Ascents Vardfjellet (254m) 07.04.2020

Ettersom skiskoen min havarerte i går, valgte jeg å ta tre topper på Jøa til fots i dag. En av Norges beste forfattere Olav Duun var født på Jøa. Han er også veldig godt kjent i Holmestrand hvor han bodde store deler av sitt liv. I huset Fjellvang i Holmestrand hvor familien bodde arrangeres det i dag omvisning.
Enkelte dager serveres det nystekte vafler og Emma`s eplekake der også. Emma var Olav Duuns kone.
Turen:
For å komme til Jøa må man ta ferje fra Ølhammaren til Seierstad. Turen tar fem minutter og koster kr 35 for bil. Jeg parkerte ved ferjeleiet på Jøa og gikk mot Vardfjellet. Fulgte Dunavegen et stykke og gikk til høyre etter en traktorvei som er avmerket på kartet, men den er gjengrodd så jeg fulgte åkerkanten helt til jeg kom inn på en vei med det ærverdige navnet Madam Nergårds vei. Gikk videre etter en del traktorveier innover mot foten av fjellet. Jeg prøvde å finne Finnhytta, men den fant jeg ikke. Forholdsvis bratt opp mot toppen som har en stor varde og et trigpunkt. Retur etter samme vei.