S av Norddalsvatnet, Runderabben og V av Åsabotnen (23.09.2019)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Norddalshytten (1,005m)
Endpoint Steinsland (110m)
Ascents S av Nordalsvatn (1,247m) 23.09.2019
Runderabben (1,292m) 23.09.2019
V av Åsabotnen (1,208m) 23.09.2019

S av Norddalsvatnet, Runderabben og V av Åsabotnen

Startet ut fra Norddalshytten rett før kl 08:00 i fortsatt strålende septembervær. Fulgte T-stien opp 200 hm før jeg tok av rett mot toppen. Kjente de foregående dagene i beina, så det gikk litt langsomt opp bakkene. Brukte faktisk 55 minutter opp til toppen, men klokken var fortsatt ikke mye. Er ikke ofte jeg registrerer en ny topp på over 1200 moh før kl 0900. Fulgte stien videre til krysset mot Stølsdammen. Her satte jeg fra meg sekken og fant en blåmerket rute som tok meg greit opp til Runderabben. Flott utsikt fra toppen, men det var litt kaldere enn de to foregående dagene, så jeg ble ikke så veldig lenge. Returnert samme vei tilbake til krysset hvor jeg kokte meg kaffe og tok meg litt lunsj. Etter 5 minutter dukket Daniel (gjest fra Vardalsbu og Norddalshytten) opp og vi tok en prat for tredje gang denne langhelgen.

Forlater Norddalshytta etter en hyggelig overnatting i godt selskap.
Krysset Stølsdammen/Solrenningen. Her hadde jeg lunsj.
Topp punktet på S av Norddalsvatnet, 1247 moh.
Runderabben, Modalens høyeste punkt, 1292 moh.

Turen videre gikk langs (øvre) Åsabotnvotna før jeg tok av mot vest rett før det nedre vatnet. Deretter var det greit å finne en rute rett opp mot vann 1162 hvor jeg satte fra meg sekken igjen. Valgte å gå langs vestsiden, men denne ruten var noe kronglete og det kan være bedre å ta østsiden av vannet.
Nå var det bare å komme seg over pkt 1206 og ned til Åsabotnen. Kom ned til demningen ved vann 878 og så at jeg kunne kjørt sykkelen enda lenger opp. Men, det var nå bare å ta beina fatt og komme seg ned anleggsveien. 200 høydemeter lenger nede ankom jeg parkeringsplassen ved Stølsvatnet og fant både sykkel og hjelm i god stand. Nå gjensto 10 km med nedoverbakke tilbake til bilen på Steinsland. Det var utrolig deilig å sette seg på sykkelsete etter mange timer på tur i høyfjellsterreng. Sykkelturen ned var veldig fin og jeg kom frem til bilen kl 1530.

Ruten går videre på venste siden av Åsabotnvotna.
Vann 1162 og ruten bort mot toppen (1206 moh)
Høyeste punktet på V av Åsabotnen, 1206 moh.
Vel ned ved Stølsvatnet og resten av turen gikk nå på sykkelsetet.

Totalt hadde jeg tilbakelagt 31 km og 1050 høydemeter. Alt sammen på 7,5 timer. En flott avslutning på en fantastisk langhelg i Stølsheimen.