Blåtinden, endelig! (24.09.2019)  6

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Blåtinden (601m) 24.09.2019 15:35

OBS - IKKE følg sporet vårt i starten! Jeg har lagt til et nytt pbe (P-lomme Kongsjorden) som kan brukes, det er et par hundre meter lenger sør enn der vi parkerte. Derfra kan man følge vei/sti det første stykket til man er forbi de øverste hyttene. Grunnen er at der vi gikk måtte vi krysse bekken som er drikkevannskilden til de lokale som bor der. Det visste vi ikke når vi starta turen, men en dame fortalte oss det strengt, men hyggelig.

Blåtinden ved Valberg har liggi der og lokka oss i alle år. Ser denne fine toppen fra stuevinduet, og jeg har studert mulige ruter opp. Men han Knut på Aalan gård kunne fortelle oss at det ikke er mulig (uten tau) å komme opp fra nordsida. Men at det skulle være helt greit fra Valberg eller Rolfsfjord om man fulgte den rette renna opp.
Vi valgte å prøve fra Kongsjorden/Rolfsfjord. Her er det to mulige rutevalg (kanskje flere og?) En mulighet nordøstover i skardet mellom Blåtinden og bergknabben rett vest for denne, og deretter bratt renne opp til toppflanken. Eller som vi gjorde, østover mot skardet mellom Blåtinden og Storfjelltinden. Dreide etterhvert i nordøstlig retning opp den bratte grassbakken til vi var på ryggen som leder opp. Usikkerhetsmomentet her var runding av Bukkdalshamran. Det viste seg å være helt greit, kunne passere mellom fjell og kjempeblokker, så ingen utsatte passasjer her. Så var det bare å følge den gresskledde ryggen til topps.

Bratt opp fra Rolfsfjord
Mer enn et par krux på nordsiden......
Her kan man gå til vestre i bildet og så renne opp til høyre (sees ikke på bildet), eller forbi grantrærna og opp til høyre i bildet, noe vi gjorde