Torfinnstindtraversen (24.08.2019)

Torfinnstindane ut av renna (2,013m) 24.08.2019 17:34
Ø Torfinnstinden Klyving (2,000m) 24.08.2019 17:34
Renna til Torfinnstindane (1,800m) 24.08.2019 17:34

Etter å ha vært på Peakbook siden november, og lest en mengde flotte turbeskrivelser, har jeg blitt ganske ivrig på å prøve å få til en skikkelig fjelltur. Kanskje til og med en totusenmeter eller to. Lett research avslører at korteste vei fra Oslo til Jotunheimen er til Bygdin området. Armert med de nye bøkene til Morten Helgesen fikk jeg lest meg opp på toppene i området, og tenkte at en tur med båten til Torfinnsbu og tur til Leirungskampen eller noen Kalvehøgder kunne latt seg gjøre. Det viste seg også at det var guidede turer i området.

Jeg er ganske dårlig på langtidsplanlegging, så jeg ringte til Ståle Rudiløkken in Jotunheimen Mountaineering på torsdag, og spurte om Leirungskampen kanskje var på programmet. Det var den ikke. Men de hadde en ledig plass på Torfinnstindtraversen på lørdag. Du verden, tenkte jeg. Det var jo litt av en mulighet. Kunne ikke la den gå fra meg! så Voilá, da var jeg booket inn på den turen etter at Ståle fikk avklart at det var innafor å ta meg med.

Jeg møtte Ståle og turgruppa som besto av Stine, Even og Marcela og co-guide Torjus på Bygdin fredag kveld for rapelleringstesting. Det gikk greit for alle, så da var vi klare for start med 7:15 avgangen med Bitihorn til Torfinnsbu lørdag morgen.

Det var lettskyet vær fra start, og etter å ha sikret oss senger på Torfinnsbu, og lagt igjen endel bagasje, var vi raskt i gang oppover stien mot Svartdalen. Et stykke oppe i lia tok vi av på en annen sti oppover mot venstre, og opp til oversiden av en stor steinrøys hvor hovedrenna begynner. Heretter fulgte vi hovedbeskrivelsen av turen opp mot Øystre Torfinnstind. Først litt til høyre oppover og så over til venstre inn i hovedrenna. Noe klyving og mye løs stein oppover. Vi gikk først i venstre kant av renna, og deretter kom vi til knaus midt i renna som beskrevet og krysset over denne. Her er det forøvrig et fantastisk fjellfie spot på steinen i utsikten! Så vi tok alle bilder med tåkelagt bakgrunn. Og så plutselig klarnet det opp, og vi kunne se hvor luftig og flott det var sørover mot Bygdin.

Etter dette området var det litt klyving opp på høyresiden av knausen, før vi krysset til høyre over et svaområde. Dette var ganske guffent siden det var vått i fjellet. Deretter var det endel klyving før vi kom fram til varden på Øystre Torfinnstind. På dette tidspunktet var det full tåke igjen, og ikke noe utsikt desverre. Men alle var blide og fornøyde, og første topp var besteget uten komplikasjoner.

Bratte og mørke tårner Torfinnstindene over Bygdin. Tåka gjorde det bare enda mer trolsk og spennende. Det er bare 303 meter i luftlinje mellom Øystre og Midtre Torfinnstind, men det går rett ned og opp igjen. Ganske kort vei etter toppen på Øystre var vi nede på rappellpunktet. ca 20m + rappell ned skrenten til et stykke over skaret til Midtre. JEg rappellerte som nummer to, og det ble en ganske lang venting i skråningen til alle var nede. Deretter var det litt guffen klyving og løs grus for å komme helt ned i skaret. Det var nennsomt plassert en stor stein med gode tak så vi akkurat kom over skaret, og kunne klyve videre over på midtre. Fin og morsom klyving helt opp til toppen.

På toppen klarnet det opp endel, og vi fikk flott utsikt tilbake til Øystre og videre mot Vestre Torfinnstind og ut over Bygdin. Videre også nord og vestover i Jotunheimen med bla. Mesmogtinden og Kvitskardtinden.

Rett bortenfor toppen startet den første av tre rappeller ned fra Midtre. Den første var ganske grei. Fint å stå der man skulle binde seg inn, og slett fint fjell over en skulder og videre ned. Litt til venstre nederst for å lande riktig. Med guide får man jo dette greit forklart underveis også. Vel nede var det et ganske tricky opptak på en fjellrabb. Vi måtte klatre opp på høyre kanten (Ut over stupet) siden det var vått og glatt, og her ble vi sikret. Det var nok en god idé. Gresselig langt ned, og relativt små kanter å stå på og å holde i til å være "klyving".

Neste rappell var kort og grei, og så kom vi til siste rappell for dagen. Det var ganske luftig ned til der man kunne stå for å binde seg inn, så vi dro opp tauet og bandt oss inn på forhånd. Mye utspringende stein på denne rappellen, og jeg følte at alt dro litt sidelengs, men kom greit ned. Det var morsomt med rappellene, men det forårsaket også at alt tok veldig mye tid når vi var 6 personer, så totaltiden for turen ble veldig lang med all ventingen. Det blåste en god del, og regnet også litt noen ganger, så det var tildels en kald fornøyelse.

Videre opp til Vestre var det grei og morsom klyving. Ruta var som i hovedbeskrivelsen. Vi ble sikret på et kort stykke som var veldig luftig, men klarte oss greit i grunnen. Dermed hadde vi besteget tredje og siste topp. Tåka var nå tjukk som grøt. Videre ned fra toppen var det et stykke med ganske luftig klyving både over en smal fin egg, og videre nedover. Gode tak og steder å sette føttene, så vi trengte ikke sikring her.

Vel ferdige med klyvingen skulle man jo tro at det var greit med resten, men det besto av 700-800 høydemeter med veldig løs ur. Det første stykket med store steiner, hvor alt med jevne mellomrom var i bevegelse. Deretter noe mindre stein i ura, men stor fare for steinsprang og utgliding hele veien. Utrolig deilig å bli ferdig med den, og komme i gang med siste etappe på gress og mose ned til Bydgin og på sti tilbake til Torfinnsbu. Marcela og jeg hadde vært klare for lys lapskaus i lange tider, og det ble både det og litt feiring av turen.

Kjempegøy og spennende med min første skikkelige tinderangling! Tidsbruken var i overkant, men mye skyldes litt treig rappellering siden vi var så mange. Guidingen var super, og sørget for at det for min del faktisk var innafor hele tiden selv om jeg ikke har særlig mye klatreerfaring. Superhyggelig gruppe også - Turfolk er bra folk! Hipp hurra for vel gjennomført.