Junkerdal n.park - Saltdal (25.04.2019)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Sverige (rv.95) (630m)
Characteristic Ski trip

Norges største pf-topper
23.4.2019

JUNKERDAL - dag 1.
Et høytrykk sendte oss raskt nordover til Junkerdal nasjonalpark. Det var bra med snø på Saltfjellet, men nesten snøfritt i Saltdalen og i Junkerdalen. På Skaiti var det vårstemning og 18 plussgrader. Første 5 km foregikk på gjennomslagsføre i Tjårrisdalen og Tverrelvdalen. I området var det vår-kåte ryper, som fløy rundt oss fra alle kanter. Over skogbandet ble det gode snøforhold og økende vind. Oppholdet på Båtfjellet (1531) ble derfor kortvarig. Utsikt mot Ørfjellet, Solvågtinden, Satertind, Bjørntoppen, Suliskongen og Nordre Saulo. Dette ble en fin gjennomkjøring før de neste to dagene..

24.4.2019
JUNKERDAL - dag 2.
Kjørte til Storeng innerst i Evenesdalen. La i vei på godt skiføre mot Tverrelvvatnan. Deretter bratt opp i en bue til Satertinden (1623). Forholdsvis smalt i det øverste partiet. Fin topp med tilsvarende god utsikt. Arne Magnus valgte å returnere, mens jeg og Johan fortsatte til Østre Sjurfjellet (1389). Fra toppen ble vi belønnet med ypperlig nedkjøring til Storengdalen. Neste 700 høydemeter foregikk på tungt sugeføre opp til Salfjellet (1385). Deretter gode snøforhold til Salfjellet (1400). Nede i Storengdalen kom vi innpå et nykjørt scooterspor. Dagen ble avsluttet med et festmåltid på Rognan hotell..

25.4.2019
JUNKERDAL - dag 3.
Dette ble en omfattende skitur med lange og seige motbakker, men også fine nedkjøringer. Startet fra rv.95 på svensk side. Skiføret var optimalt innover Rivadalen til Tausavatnet. Gikk opp fra sørvest til Nordre Tausa (1568). Et par timer senere sto vi på Bjørntoppen (1709). Kun Nordre Saulo rager høyere i n.parken. Deretter skled vi ned fjellsiden til lunsj ved Muoradisvagge (950). Etter en lengre etappe ankom vi først Arggalåjtjåhkkå (1590) deretter Muvracohkka (1505). Bratt skråkjøring mellom disse to toppene. Returnerte vi Mooradisvagge og fortsatte slakt opp til hytta ved riksrøys 233. Her fikk vi øye på en forfjamset fjellrev, som forflyttet seg i rekordfart. Raskt gikk det også med oss ned Rivadalen. Her var slush-føre blitt til skareføre. Takk til PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) og JoSo (Johan Solberg) for 3 supre dager i ødemarka.

JUNKERDAL nasjonalpark dekker et stort uberørt fjellområde i Saltdal. I Sulitjelma var det gruvedrift mellom 1891 og 1991, og de rene fjellområdene var viktige utfartsområder for slitne gruvearbeidere. Det er den kalkrike berggrunnen som gir grunnlaget for de mange sjeldne plantene, og det stedvis gode ørretfisket.

På Skaiti camping fikk vi høre om tjeneste-jenta som ble gravid med en same for over 100 år siden. I skam og frykt dro hun til fjells og kastet seg utfor stupet. Fjellet fikk senere navnet Tausafjellet..

Bjørntoppen
Muvracohkka

Gode gener

Written by TERJES 29.04.2019 00:48

En trist historie om den gravide jenta som kastet seg utfor stupet. Jeg finner ikke mer info om dette. I gammel tid var det liten toleranse for blandingsforhold. Men litt innblanding av samiske seige villmarksgener ville gitt en god peakbooker.

Sv: Gode gener

Written by otto 29.04.2019 08:01

Det var fyren på Skaiti camping som fortalte historien.. Kan jo være sann, folk har hoppet fre Preikestolen også..

Takk som deler med oss byfolk

Written by Togra 27.04.2019 19:47

Alltid gøy å lese turbeskrivelsene dine Otto. Så forresten den nye boka deres hos bokhandelen idag. God tur til neste fjelltopp !,

Sv: Takk som deler med oss byf

Written by otto 27.04.2019 21:02

Det ble en super tur for oss pluss, minus 60.. Nå hjem å rake plen, må gjøres det også.

Tausa.

Written by BjørnF 27.04.2019 19:05

Når en går stien opp til Argaladhytta kan en se et tydelig ansikt i fjellsida. I tillegg kan en også se en jenteprofil i fjellet. Jeg hørte også det samme sagnet. Å gå hele dalen er en flott opplevelse med store variasjoner. Argaladhytta er to hytter, den gamle helt fra 1912(?).

Sv: Tausa.

Written by otto 29.04.2019 08:03

Gikk du gjennom dalen på vei til Nordkapp...

Flotte bilder!

Written by heisim 27.04.2019 12:05

For noen rå milslukere dere er, må jo ha en kondis ut av en annen verden. Ikke for hvem som helst å bli med dere på tur ;) Ser helt fantastisk ut - igjen!

Junkerdal

Written by otto 27.04.2019 07:50

Dere var i området første uke i juni 2017. Etter bildene å dømme hadde dere full vinter. Supre dager også for oss. Vinden gjorde det litt kjølig på toppene, men nede i dalene sommer temperatur. Herlig område og ikke en kjeft å se..

Junkerdalen

Written by opps 26.04.2019 22:32

Flotte turer dere har tatt mens vi er i Bergen og nyter sommervarmen. Minnes tilbake da vi var der nord og besøkte noen av de flotte toppene.

Missing title

Written by uglefisk 26.04.2019 22:13

her går det non-stop. Flotte bilder!

Junkerdal

Written by otto 26.04.2019 20:38

Ble tre fine dager, hvor to-spannet ble utvidet til tre. Ikke en "kjeft" å se i dette området...

Junkerdal n-park

Written by BjørnF 26.04.2019 08:40

Formen blir bedre og bedre ser jeg, dere er noen skikkelig råskinn. Sikkert lett å finne motivasjon til slike lange og krevende tur i et så flott område. Herlige bilder på de to første dagene, kommer vel noen her og etterhvert. Det gledes.