Lang og fin Langfredag i Tafjordfjella (19.04.2019)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Billingen (735m)
Endpoint Billingen (735m)
Ascents Sør for Veltdalseggi (1,577m) 19.04.2019 14:57
Tordseggje (1,615m) 19.04.2019 16:34
Kupen (1,458m) 19.04.2019 17:45
Visits of other PBEs Billingen parkeringslomme (730m) 19.04.2019 11:38
Tverråhytta (1,070m) 19.04.2019 13:39

I dag gikk turen alene fra Billingen for å samle opp noen topper vest for Torsbu. Bilturen ble ekstra lang i dag på denne langfredagen da jeg oppdaget under en tissepause i Oppstryn at skiskoene ikke var med i bilen. Det resulterte i ca 1 time 10 minutter ekstra kjøretid for å kjøre Ove og Vinjar i møte for å få tak i skiskoa.... Jeg møtte dem ved Skredestranda, så var det bare å prøve å legge dette langt baki minnet og fokusere på den flotte dagen og lange lyse kvelder :-)

Endel biler ved parkeringen på Billlingen, men lite folk å se. Jeg passerte et par karer oppi lia, ene med randoski og den andre med fjellski. Jeg regner med av sekkstørrelsen at de ikke skulle langt inni fjellheimen. Etter dette så jeg kun få dagsferske spor noen få plasser. Litt disig første del av dagen, men det klarnet etterhvert opp helt. Jeg gikk kun antrukket i ullstilong og tynn genser med behov for en flisjakke innimellom. Lettgått og fint føre. Med de nyeste fjellskiene med smørefrisone under, hadde jeg kun på kortfeller de aller bratteste kneikene. Greit å gå opp sørryggen på Tordseggje. Flott nedrenn etter Kupen og ned mot Tverråhytta og noe råttent i nedre del mot Billingen, men alt i alt en strålende tur!!!

En disig formiddag oppover Tordsdalen, her nedover mot Billingen
Skuer mot dagen tre toppmål, Tordseggje, Kupen og Sør for Veltdalseggi
Innover Tordsdalen og Kupen med Tordseggje bakom
Tverråhytta
Fra toppen sør for Veltdalseggi mot Tordseggje
ryggen ned fra Tordseggje
Kupen med utsikt i retning Billingen
Kupen
Skimter mine svinger så vidt. Fant en grei rute ned sørøst fra Kupen
Returen ut er allerede blitt delvis skyggelagt, men flott temperatur og flott føre