Haklomana, Fjelaleiken og Barlindhøgda (21.09.2011)  5

Visits of other PBEs Sørkedalen Parkering (160m) 21.09.2011 09:50
Kikutstua (370m) 21.09.2011 10:35
Fortjernbråten stikryss (365m) 21.09.2011 11:04

Fortsatt i pappaperm og turen i dag skulle gå til Hakklomana og området der oppe. Jeg hadde lest om spennende ting her oppe og det ville jeg besøke. Noen geocacher skulle jeg også ta. Dette må ha vært tidenes våteste høst, føltes det som - men like fullt skulle jeg på tur når jeg kunne.

Parkerte på Elveli litt før klokka 10, og syklet til Kikutstua og videre til Fortjern, der jeg la fra meg sykkelen og gikk mot Fortjernsbråten. Derfra langs våte stier opp mot Hakklomana. Dit ankom jeg 11:25. Herfra så man mot Kikut og Middagskollen, selv om det var litt skog som skjermet en del av utsikten.

Fortjernsbråten
Hakklomana utsikt sørover
Hakklomana
Hakklomana mot Kikut og Middagskollen

Fra Hakklomana gikk jeg mot Fjelaleiken og det var på veien der jeg var innom denne Milorgplassen som var dagens mest spennende mål. Synes det er veldig interessant med slike plasser fra krigens dager. Så opp til selve Fjelaleiken. Egentlig et veldig fint og villt område her oppe, og med mange fine utsiktspunkter.

Fjelaleiken panorama
Fjelaleiken mot Sandungen

Derfra i luftlinje (i den grad jeg klarte det) mot Barlindhøgda. Terrenget var krevende og var det ikke røsslyngen som var lårhøy, så var det myrete og veldig bløtt. Forserte en knaus, bare for å se at jeg hadde gått i feil retning. Korrigerte, men da ble det for mye. Da jeg kom inn i tett granskog ble det vanskelig å holde retningen. Myrene var veldig våte og jeg måtte gå en del rundt, der jeg ellers hadde planlagt rett over.

Etter hvert skjønte jeg hvor jeg skulle, det vil si, jeg tok feil. Jeg skulle nærmere Hakkloa og måtte endre retning ennå en gang. Opp en liten knaus, og utsikten åpenbarte seg. Ja, her var det flott utsikt over Hakkloa og innover i marka. Sandungen, Kjerkeberget og Revshammeren lå foran meg. Jeg hørte en kraftig brus fra elva som renner fra Sandungen og ut i Hakkloa.

Planen var å gå til Storhaugen, men det våte terrenget gjorde at jeg etterhvert forstod at det ikke ville bli lett. Jeg måtte nemlig hente ungene på skolen. Men en geocache på sørspissen av Storhaugen rakk jeg bortom, dog etter mye strev. Unger skulle hentes i barnehage og på skole og her var jeg midt ute i bushen. Jeg måtte derfor droppe Storhaugen, som var neste planlagte stopp, selv om den var fristende kort unna. Nesa ble snudd og jeg satte av gårde, sørover, mot blåstien langs Helgern.

Første del gikk rimelig greit og jeg hadde bra tempo. Dette så lovende ut. Kom inn i et plantefelt som var ganske OK å løpe i, da det var mye mindre vann. Så skjedde det som er veldig ukult, når man er alene på tur. Spesielt langt til skogs. Jeg skled på mosen, traff en sten med foten, og tråkka over så det smalt i ankelen. Kjente at beinet hovnet opp ganske umiddelbart og det var sinnsykt vondt. Men jeg reiste meg opp og kjente at dette ville bli mye mer strabasiøst enn jeg hadde trodd. Her var jeg, med dårlig fot, midt i bushen, 3,5 kilometer, i luftlinje, til sykkelen.

Jeg måtte bare trosse smerter og sette av gårde. Brukte da den andre foten som stamfot, noe som var veldig uvant. Fant etter hvert en gammel traktorvei, som delvis gikk langs bekken, delvis var bekken. Nå fikk det bære og briste. Den førte ned til grusveien, der blåstien gikk ned mot vannet. Løp ned der og langs Helgeren i gjørme og glatte steiner og grener. Tror jeg aldri har tryna så mye før, som i dag. La jeg hele kroppsvekten på høyrefoten gav den etter. Glatt var det, vått var det og langt syntes jeg det var, tilbake til sykkelen. Jeg var så glad over å se den. 4,9 km var tilbakelagt, 4,5 av de haltende og innbitt…

Tidsmessig var jeg usikker nå, før sykkelturen hjem. Heldigvis var beinet mye mer sykkelbart enn gåbart, så turen ned til bilen gikk som opprinnelig planlagt.

Så kjørte jeg hjem, tok en superrask dusj og så kjøre og hente på barnehage og skole.