Jøranfisen fra Viksetra på en fin vindfull høstdag (18.10.2018)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Svarttjernskollen (1,054m) 18.10.2018 12:51
Gyranfisen (1,126m) 18.10.2018 14:15
Visits of other PBEs Jøranfisen - sti fra Vikersetra i sørøst (660m) 18.10.2018 12:01
Svarttjernkollen - sti fra sørøst (710m) 18.10.2018 12:01
Vikersæterveien Parkering (660m) 18.10.2018 12:01

Svarttjernkollen på Vikerfjell er på Ringerikslista, og det var naturlig også å stikke oppom Jøranfisen på en finværsdag, selv om jeg har vært der før.

Bomveien opp har økt til 70 kr, og med 30 kr i p-avgift, blir det et rundt og greit beløp for den som har den rette seddelen. Hvis ikke kan det betales med vipps nå. Flott standard på denne veien i alle fall, og godværet gjorde sitt til at stemningen var forventningsfull. Jeg parkerte som eneste bil (!) på Vikersæterveien Parkering, og spiste i sola, før jeg tok sykkelen inn til stistart for Svarttjernkollen. Stien oppover var skiltet "Til fjellet", og ganske grei. Det ble varmt i sola oppover, og lettelser i antrekket måtte til. Fra Krakehaugen ble det også utsikt resten av stigningen, og det liker vi. (Bedre enn returen jeg tok seinere på dagen fra Svarttjernhytta og ned.)

Nærmer meg toppen av Svarttjernkollen.
Toppen av Svarttjernkollen, med Jøranfisen i bakgrunnen. Nådde toppen i frisk vind på meget snaue timen fra parkeringa uten å ha stresset, men sykkel var god å ha på veien selvsagt.

Tok meg så greit ned i terrenget til stien i Fjelldalen, hvor den våteste og kjedeligste delen av turen fant sted. Men det var i alle fall ikke så mye vind her nede. Jeg har gått Jøranfisen fra Vidalen i vest, og selv om det ikke er sti derfra, er det et langt kortere alternativ, og slett ikke så dumt, tenkte jeg nå. Ved "Den store steinen", stikrysset nord for Jøranfisen, sluttet merkinga, og stien ble langt mindre synlig. Tidvis forsvant den for meg, men da jeg søkte opp på noen sva på en rygg, fordi det der var mindre lyng og mer lettgått, fant jeg den igjen her og der. Vinden tok etter hvert kraftig tak, og tanken om å returnere om Treknatten i nord ble glatt forkastet.

Et kjapt bilde på toppen, før jeg kjørte på i terrenget mest mulig rett ned i Fjelldalen igjen - ikke en dum retur, fant jeg ut.

Dyreskallen mange sikkert gjenkjenner på varden på Jøranfisen, med Svarttjenkollen i bakgrunnen.
Tilbakeblikk på "Fisen" fra Fjelldalen i øst.

Så ble det merka sti tilbake til Svarttjernet, hvor jeg måtte ta en matpause, selv om vinden tok også her. Videre prøvde jeg stien ned i søkket nord for Svarttjernkollen. Det er mulig jeg var preget av å komme i skyggen her, men jeg synes faktisk den umerka stien opp til Svarttjernkollen (om Krakehaugen) var i bedre stand og ikke minst med mye mer utsikt, OG solvendt.

Tilbake ved bilen etter snaue 4 timer, men med bare en kort matpause grunnet vinden underveis. Henta sykkelen, før jeg durte ned fra fjellet for denne gang. Neste gang vil jeg nok gå toppen fra Vidalen igjen. Observerte dessuten rødmerka pinner fra Jøranfisen og ned mot Vidalen. Skiløype? Den samme typen røde pinner er brukt på stien opp langs Fjellelva til den Store steinen. (mellom Svarttjernkollen og Jøranfisen.)