Vestnesfjella på Langs (30.06.2018)  6

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Parkeringsplass Remmemsdalen (250m)
Endpoint Tomresetra (350m)
Litletinden (981m) 30.06.2018 12:26
Visits of other PBEs Remmemsdalen Parkering (190m) 30.06.2018 12:26
Seterveien p-plass (300m) 30.06.2018 12:26
Nordøstryggen opp mot toppen av Remmemstind. Ytstetind sees til høyre.

Denne turen var en gammel drøm jeg realiserte denne sommeren. Jeg startet turen ved parkeringsplassen i Remmemsdalen, og endte opp på parkeringsplassen ved Tomresætra. Turen gikk nordøst-ryggen opp på Remmemstind, deretter over Litletind opp på Ytstetind, videre Trolltindtraversen over til Trolltind/Brustind og så til slutt over Middagsfjellet ned til Tomresætra. Bestiger man disse tindene enkeltvis, velger man naturligvis mye enklere traséer, men det er noe spesielt ved å kunne skrive navnet sitt i boka på Remmemstind, Ytstetind og Trolltind/Brustind med bare en drøy halvtime (35 min) mellom den ene og den neste fjelltoppen.

På vei opp fjellryggen fra Remmemstind over "Litletind" og opp mot Ytstetind.

Totalt ble distansen på ca. 14 km, og med tre vanskelige partier underveis, tok turen meg drøyt 5 timer og et kvarter. Jeg hadde tidligere på dagen vært oppom Tomresætra og satt fra meg en sykkel, slik at jeg etter fjellturen slapp å gå tilbake til Remmemsdalen hvor jeg hadde bilen stående.

Traversen fra Ytstetind opp mot Trolltind/Brustind.

Denne turen er spektakulær, og man får med seg fire fjelltopper på én tur, hvorav tre tusenmeters-topper. Det er imidlertid tre farlige partier langs denne ruta, og turen anbefales derfor kun for de som er godt fjellvante. Går man flere sammen, bør tau benyttes. Med mindre man har forhåndsplassert en bil i andre enden, er det viktig at man er påpasselig med å ha med nok mat og drikke for turen, da det også er 18 km å sykle tilbake igjen langs bilveien.

De fire fjellene som bestiges på denne turen sett fra Skorgedalen/Ørskogfjellet.