Fem turer over Torfinnstindtraversen (01.09.2018)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Torfinnsbu (1,060m)
Characteristic Alpine trip
Torfinnstindane klyving vest (2,075m) 01.09.2018
Torfinnstindane ut av renna (2,013m) 01.09.2018
Torfinnstinden normalvei (2,000m) 01.09.2018
Øystre Torfinnstinden ser massiv ut fra øst. Her fra den over 100år gamle båten Bitihorn
Telt ved Torfinnsbu

Det ble en rekogniseringstur og fire føringsturer i regi av Jotunheimen Arrangement over Torfinnstindtraversen denne sommeren, alle i svært bra vær men med innslag av morgentåke og nysnø på fjellet på noen av turene. Samtlige turer gikk fra øst til vest med retur til Torfinnsbu før båten tok oss videre ut. Det ble også noen overnattinger på Torfinnsbu som jeg synes må være en av de mest idylliske turisthyttene i Jotunheimen.

Fra Torfinnsbu går ruta opp i Torfinnsdalen før den bryter av mot nordvest og opp gressbakkene til den store renna som fører til Øystre Torfinnstinden. Akkurat ved innsteget til renna lå det i midten av august noen nye kratre fra større steiner som hadde veltet ned renna noen dager før, så det er en god påminnelse på at det er greit å ta på hjelm tidlig. Raset hadde gått under de kraftige regnbygene i august etter den historisk varme og tørre sommeren gav seg i kampen mot ett mer normalt vær.

Den ene føringsturen var heller ikke planlagt å gå her og ble en Plan B i stedet for Skagastølsryggen. Været i Hurrungane ble også normalt i august, og med det kom utfordringene med å gjennomføre turer der på enkelte dager. Torfinnstraversen lengre øst skånes mot mye av været som kommer inn fra vest og derfor gikk turen spontant dit. Vi tok første båt inn, men rakk ikke siste båt ut denne dagen så det endte opp med at vi gikk fra Torfinnsbu tilbake til Bygdin Fjellhotell, noe som gjorde turen nesten 14km lengre. Stien er heldigvis lettgått å fin så returen gikk overraskende lett selv etter en tøff dag over traversen.

Bildene i denne rapporten er fra flere forskjellige turer, tatt med både mobilkameraet og speilrefleks, så forvent noe ulik kvalitet.

Morgensola står opp over Bygdin. Her ved innsteget til renna
Klyving i første del av renna
Mye stein, ser du de tre personene?
Ett flott galleri mot toppen av Øystre
Samme sted som forrige bilde, men annen dag!
På den luftige ryggen like før toppen av Øystre

Ruta opp til Øystre inneholder endel artig klyving som er sånn passe luftig å utsatt. Selv på dager med nysnø i mye av fjellet smeltet heldigvis de utsatte stedene relativt fort på morgenkvisten slik at friksjonen var god på de utsatte partiene. Kan nevne at vi også måtte 71-grader nord kjendis som fikk en uplanlagt overnatting på Øystre før de måtte ned samme vei etter å ha kansellert sin tur over traversen. Heldigvis for våres del at de kom ned, det var 15-20 stykker på vei opp i forskjellige lag og vi forventet å stå i kø bak 20 stk deltakere og crew for å komme oss over traversen som hadde blitt dynket i 15cm nysnø kvelden før. Men så mange folk på en slik travers kunne dette ha blitt en veldig lang dag, men heldigvis gikk det greit da 71-gjengen snudde.

Første rappell ned fra Øystre mot Midtre

Etter å ha besteget Øystre og tatt en lunsj her er det på med klatreseler og tau. Første rappell er en relativt grei rappell som ikke er så veldig luftig. Småklyving og ett par utsatte partier for å komme ned i skaret mellom Øystre og Midtre. Midtre bestiges lett fra skaret bortsett fra ett hyllesystem halvveis opp som er noe utsatt, spesielt på glatt føre.

Ett par meter fra toppvarden på Midtre starter første rappell ned mot Vestre. Den første rappellen føles ganske luftig ut og det er nesten litt overheng her. Etter rappellen er det noen meter ut til neste rappell, men først må man opp ett lite opptak som for enkelte kan være ganske krevende (opptaket er gradert 2+). Den nest siste rappellen er en kort og enkel sak, mens siste rappell er dagens lengste og for mange den luftigste da man skal langt ned i ett mørkt trangt skar. Fra skaret og opp til Vestre er det litt utsatt i starten og ved hammeren lengre opp. Den er klatreteknisk enkelt (grad 2+), men ganske luftig og eksponert. Her finnes det ulike løsninger, mange går rett på å følger den mest naturlige formasjonen opp, men jeg synes at det er noe lettere å ta av mot høyre å runde hammeren. Gode tak, og lett klatring, men nokså luftig ett kort stykke.

Vestre bestiges og man kan skue tilbake på det man akkurat har tilbakelagt. Man senker ofte skuldrene litt her og tror at all spenningen er over, men så skal man forsere en ny luftig egg til man er helt i 'land'. Nå venter 1000 bratte høydemetre med nedstigning til Bygdin. Første del på mye ur, og det finnes en og annen løs stein. Jeg har brukt å gått en direktevariant som går via noen fallgroper på 1450m til en varde på 1330m med flott utsikt mot Torfinnsbu. Herfra går det radig ned til stien ved Bygdin. Så var det bare å rekke siste båt kl 16.00, noen ganger gikk det greit, andre ganger ble det 14km ekstra gange, men som regel ble det overnatting på Torfinnsbu!

Fra den tredje og nest siste rappellen