Tønsnesvarden og Skavåsen (26.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Skavåsen (284m) 26.08.2018
Tønsnesvarden (281m) 26.08.2018
Visits of other PBEs Tønsvikvegen parkering (2m) 26.08.2018

Tenkte dette kunne være en fin tur for meg og Teis i dag. Kjørte Fv 53 nordover forbi Kroken og parkerte ved en garasje på høyre side av veien der det var en stor grusplass med god plass til parkering for flere biler, Tønsvikvegen parkering. Gikk så langs hovedveien videre noen hundre meter til jeg kom til linkvegen som jeg fulgte opp gjennom ett boligfelt til en låst grind som gikk an å passere til fots, og så var det bare å følge grusveien opp til masta på toppen. Derfra gikk det sti på venstre side av Kjoselvvatnet som jeg fulgte opp til Skavåsen. God sti, litt bløt enkelte steder. Samme vei tilbake til masta. Begynte å gå veien nedover, og etter 3-400 meter gikk det en sti ned til venstre som jeg valgte å følge, den var godt synlig med unntak av et lite stykke gjennom en myr, men fant den fort igjen. Den førte ned til en skogsbilvei som endte opp ett par hundre meter sør for der jeg hadde parkert, det sto skilt mot Movikvannet der veien kom ned til hovedveien. Logget turen med appen, men den ville ikke lagre den i etterkant så ingen track i dag. Teis var med.

Snart på toppen
Finn uteikt fra Tønsnesvarden mot Ringvassøy
Teis på Skavåsen
Utsikt mot blant annet Hamperokken fra Skavåsen
Fin utsikt mot byen fra Tønsnesvarden på vei ned til bilen