Danmarks topp 3 + Himmelbjerget (16.07.2018)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Ascents Ejer Bavnehøj (170m) 16.07.2018
Himmelbjerget (147m) 16.07.2018
Møllehøj (170m) 16.07.2018
Yding Skovhøj (170m) 16.07.2018

Tinderangling i Danmark!

Siden årets ferie med Hannah gikk til Danmark, så syns vi at vi måtte ta for oss av Danmarks topper, og spesielt greit å få med seg Danmarks høyeste, Møllehøj! Men så er det jo sånn at i alle år har vi her i Norge hatt en vrangforestilling om at Himmelbjerget er Danmarks høyeste, så den måtte jo også være med!

Himmelbjerget
Det ble Himmelbjerget vi startet med, og jeg må si, dette var nok kanskje dagens mest krevende tur. Vi var heldige og fant en parkeringsplass nærmest mulig, for å begrense gåingen i denne varmen som har vært den siste tiden. Vi banet oss vei gjennom folkemengden som tydeligvis var kommet hit for å beskue denne høye toppen med dens vakre tårn, og etter noe som virket som en evighet kom vi fram til selveste toppen.

Himmelbjerget, 147 moh.

Etter nøye avveining tok vi rundturen på Himmelbjerget for å få litt avveksling. Dette skulle vise seg å være et klokt valg for å unngå ujevne trappetrinn, og fare for alvorlige fall!

Fakta Himmelbjerget:
Distanse: 0.8 km
Høydemeter: 64

Ejer Bavnehøj
Dagens topp nr 2 var det heldigvis et lite stykke å kjøre til siden beina trengte hvile etter den anstrengende turen til Himmelbjerget. Landskapet vi kjørte gjennom var kupert og tidvis preget av både skog og høyder. I det fjerne kunne vi etterhvert skimte en høyde som skilte seg ut. Ut fra forhåndsstudier hadde vi funnet ut at også Ejer Bavnehøj har et utsiktstårn. Denne var lenge regnet som Danmarks høyeste topp helt til det ble et par kontrollmålinger i første halvdel av 2000-tallet som fastslo at både Møllehøj og Yding Skovhøj er høyere. Men til tross for dette, så må jeg si at Ejer Bavnehøj vinner på utsikt i forhold til de to andre! Det må også sies at dette antageligvis var dagens letteste topp å gå. Det vi si, vi måtte leite litt for å finne veien, og endte opp på en ganske privat vei til en bondegård. Via en noe trang grusvei mellom et par gjerder fant vi heldigvis oppkjørselen til Ejer Bavnehøj. Jeg må berømme danskene for tilrettelegging for toppturer! Vi ble møtt av en stor parkering med kiosk, og det var heldigvis ledig parkering rett foran selve toppen. Varmen slo i mot oss når vi åpnet dørene og gikk ut av bilen, og det var noen svært varme metere bort til selve toppunktet og tårnet. Vi lot til og med være å gå opp i tårnet i frykt for å få heteslag!

Ejer Bavnehøj, Danmarks tredje høyeste topp!

Møllehøj
Herfra knota vi litt med kart og retning og en noe forstyrrende bondegård i veien mot Danmarks høyeste topp! Vi gikk noe nølende i retning av der vi kom fra, ned grusveien mellom to gjerder og nærmet oss bondegården og den litt private veien. Ut fra kartet, så skjønte vi at vi måtte være så frekke å åpne en grind mellom to gjerder for å komme videre på ferden mot toppen. Her gikk det slakt oppover og det var svært varmt. Vi ble både svette og arme, og hadde selvfølgelig glemt igjen vannet i bilen! Heldigvis kunne vi skimte noen benker og skilt i det fjerne på toppen av bakken, så ante et håp om at vi snart var framme. Og brått stod vi der! Ved en stor møllestein! I følge diverse skilt og historier så skjønte vi at vi endelig hadde nådd Danmarks aller høyeste topp. Det mest spesielle måtte være at den omtrent er plassert inni en låve. Sånt noe ser vi ikke her hjemme i Norge! Skulle tatt seg ut med en låve på Galdhøpiggen lissom???

Obligatorisk toppbilde ved møllesteinen og låven!
Utsikt fra møllesteinen på Møllehøj.

Fakta Ejer Bavnehøj og Møllehøj:
Distanse: 0,7 km
Høydemeter: 6 m

Yding Skovhøj
Dagens fjerde og siste topp var Danmark nest høyeste topp. Denne skulle vise seg å bli litt utfordrende å finne, men etter å ha parkert på en parkering langs med veien, så gikk vi videre innover i skogen. Vi satte stø kurs mot et punkt som pekte seg ut, det var en høyde midt inni skogen der. Men når vi tok fram kartet for å se at den ble registrert, så var vi helt på bærtur i forhold til toppunktet! Ved nærmere lesing, så var ikke haugen i skogen regnet som det høyeste punktet, da denne haugen var menneskeskapt. Vi måtte derfor ut på en omfattende leteaksjon etter toppunktet. Vi var svært svette og nærmest utmattede når vi endelig fant det, men kunne med stor glede og utslitte gledeshyl konstatere at vi nå hadde vært på Danmarks 3 høyeste topper!

Lite utsikt, men varme og fornøyde!

Fakta Yding Skovhøj:
Distanse: 0.3 km
Høydemeter: 16 m

Epilog
Etter disse krevende bestigningene var det bare å sette kursen mot hotellet og en kald pils og et glass vin til meg og Rune, mens Hannah fikk seg et glass brus. Det smakte godt etter en slik varm og strabasiøs dag på tinderangling!