Falketind (04.07.2018)

Klyving Falketind under toppen 04.07.2018
Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 04.07.2018
Morka-Koldedalen passasje 04.07.2018

Etter Uranostinden via søreggen i går var vi klare for Falketind i dag. Labba innover veien fra bommen mot hytta som ligger her inne. Her var det spredt bekkekryssinger og følging av varding innover Morka-Koldedalen. Vi hadde sett ferske spor i snøen, men ikke sett folk. Disse fikk vi øye på like før Morka-Koldedalen passasje. Lot de gjøre seg ferdig før vi begynte, det passet uansett veldig fint med ei pause. De fant etter hvert ut at fonna var mulig å unngå på baksiden. Vi fulgte etter en stund etter.
Gikk inn bak fonna og var oppe og rundt etter et lite tak klyving,Veldig greit! Tok igjen de tre i front kort tid etter og fortsatte ned mot Andresvatnet. Her var det urvandring hele veien langs vannet. Ny pause i enden her før det ble på nytt nye bekkekrysninger og nye høydemeter oppover igjen mot Klyving Falketind. I klyvepartiet var taka veldig gode og det var null problem å komme seg oppover. Fortsatte innover dalen og etter hvert opp på snø i brekanten nesten hele veien opp mot Falketind. Siste 150 høydemetrene var det bar grunn og i øverste del ble det lett klyving igjen. God pause på toppen før vi etter hvert trakk ned igjen før de under startet oppstigninga for å være på sikre sida for å unngå eventuelle steinsprangulykker.
Gikk raskt ned igjen på snø til dalen ovenfor klyvepartiet. Hadde tenkt at klyvepartiet skulle være litt mer problematisk på vei ned, men det var helt uten grunn! Fortsatte så videre ned og kunne se at deler av fonna hadde rast sammen. Fikk også en vesentlig større dusj i fossen her nå som sola hadde stått på hele dagen. Deilig å komme frem til bilen igjen. Hadde vært en lang og veldig varm dag, så raska med meg et håndkle og gikk ned til Koldedalsvatnet og tok et bad. Kom opp til bilen og kom på at jeg hadde glemt såpe, fikk med Vemund på baderunde nummer 2.

Rundt fonna
Utsikt over Andrevatnet med Koldedalstinden og Hjelledalstinden rugende over
Oppe i dalen over klyvepartiet
Straks oppe
Utsikten fra toppen mot gårsdagens prosjekt
På vei ned klyvepartiet
Start date 04.07.2018 10:20
End date 04.07.2018 19:36

Missing title

Written by JørnMB 19.07.2018 23:34

Hei! Fin rapport! Tenkte å gå der i helga og lure litt på om det er vits å ta med stegjern?

Mvh Jørn

Sv:

Written by gedded 20.07.2018 13:11

Hei, vi hadde ikke bruk for stegjern. Vi gikk på snø i brekanten hele veien, ingen is å se. Usikker på hvordan det ser ut her utover sommeren og hvor mye det har smelta de siste ukene så har dessverre ikke noe fasitsvar. God tur!