Lang og variert tur i Gjendealpene (12.05.2018)

Written by Kjetil (Kjetil Rygge) GSM

Ascents Austre Leirungstinden (2,288m) 12.05.2018
Nord for Austre Leirungstinden (2,260m) 12.05.2018
Midtre Leirungstinden (2,130m) 12.05.2018
Skarvflyløyfttinden (2,250m) 12.05.2018
Midtre Skarvflytinden Søre (2,130m) 12.05.2018
Søre Skarvflytinden (2,210m) 12.05.2018
Tjønnholsoksle (2,145m) 12.05.2018

Gikk fra veien over Valdresflya ca kl. 7, via Raudhamren og innover Leirungsdalen på passe hard snø. Det hadde vært noen få minusgrader så snøen holdt et par timer. Elva hadde åpnet seg helt og vi måtte et godt stykke inniver før vi fant et egnet sted å gå over.
Gikk så over Tjønnholsoksle og ned på Skarvflybrean. Vi fant en snørampe på moreneryggen som fører opp til Søre Skarvflytind og kom oss enkelt opp her. I skaret mellom Midtre Skarvflytinden Søre og Søre Skarvflytinden la vi fra oss sekkene og gikk opp til dagens første nye topp. Tilbake til sekkene og så opp til Søre Skarvflytind. Det ble mer klyving enn jeg hadde sett for meg og det ble litt småplundrete pga snø og is som lå her og der. Vel oppe så vi en annen toppsanker som kom opp i skaret mellom Søre Skarvflytinden og Skarvflyløyfttinden. Han møtte vi igjen ved varden på Skarvflyløyfttinden.
Videre på ski over den flate brede ryggen bort til Nord for Austre Leirungstinden. På med stegjern igjen og så var det å bakse seg bortover eggen som var dekket av mye snø som var ganske råtten. Lett opp til Austre Leirungstinden. Timene hadde gått og vi måtte forte oss ned for å få med oss Midtre Leirungstinden.
Så var det å skli ut dalen på diverse dårlig snø.
Tilbake ved bilen etter ca 14 timer og 35 kilometer.