Buren i Nord-norges soldans (27.01.2018)

Written by LukasHeck (Lukas D. Heck) GSM

Ascents Buren (802m) 27.01.2018 12:25

Forrige gang jeg var i Troms vinterstid drev jeg med langrennski og børse på ryggen, og jaktet runder på en stadion inne i en eller annen skog der det var så kaldt at bekkene lagde børseskudd når de frøs til. Lite ante jeg da at Troms er så vakkert vinterstid når man kommer seg litt opp i høgda.

For å få en oversikt over hvordan snøforholdene er per nå, valgte vi en kortere tur med lav ATES 2.
For en utsikt, for et vær, for et terreng. Det er lett å bli bergtatt og la fremtidstankene løpe løpsk om å leve det neste livet her oppe på dager som dette! På toppen ser man bare rundt seg og tenker hvilke topper man egentlig skulle tatt i dag, for så å se en ny tinde-rekke, og planleggingen for de neste turene har allerede begynt før fellene er tatt av skia. For et vanvittig koldtbord, dekket opp med de mest utsøkte forretter, mellomretter, hovedretter og desserter, samt de herrrligste drinker!

Oppturen sett fra parkeringslomma ved vegen. Mest naturlig å ta seg opp der sola bryter skyggen på kulen til venstre i bildet.
Terningkast 3!

Snøforholdene er bedre enn ryktene skulle tilsi. Det ligger mellom 2 til 10 cm ubunden nysnø fra to dager siden på overflaten, men en ca. 4 cm tykk skare og is gjør det utfordrende både på vei opp og ned. Skarejern er et nødvendig gode å ha i sekken under slike forhold, selv i januar. Det virker som skaren brummer litt fra ca. 500 moh og høyere. Antar at dette er sukkersnøen som inneholder mye luft kollapser litt.

Alea jubler høgt på veg nedover!
Vanskelig å ligge på skjær når man heller vil konse på omgivelsene!