Lukttinden og Nordtinden (25.07.2017)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Kamdalen p-plass (340m)
Endpoint Kamdalen p.plss (340m)
Ascents Lukttinden (1,348m) 25.07.2017
Nordtinden (923m) 25.07.2017
Visits of other PBEs Kamdalen p-plass (340m) 25.07.2017

Tur med Turid og Anton. Etter at vi kommer ned fra Børgefjell kjører vi videre nordover og finner ei ledig hytte på Osen camping. Plassen ligger i nordenden av Luktvatnet. Den har bare to utleiehytter og vi er så heldige å bli ved den ene av dem.
Fra hytta er det særlig ett fjell som fanger vår oppmerksomhet. En spiss og rå topp som ligger i sør; Lukttinden! Vi bestemmer oss for å prøve å bestige den neste dag. Jeg har imidlertid ikke noe kart over området, men en tur til Korgen turistinformasjon ordner dette.
Vi starter fra Kamdalen p-plass som ligger 340 moh. vest for toppen. Ruta vi har valgt ser bratt ut men den er delvis vardet og turen opp byr ikke på problemer.
Fra p-plassen følger vi først stien langs høyspentlinja til vi når bekken mellom Nordtinden og Lukttinden. Herfra videre opp på nordryggen og bort til Lukttindrauva som blir fulgt til topps.
Det blir bare noen korte stopp underveis, da store mengder med bitevillig og innpåsliten storklegg gjør pauser nesten umulig.
På toppen er det bedre, med litt drag i lufta, og vi kan sette oss ned å koke kaffe og nyte utsikten. To andre kommer også opp mens vi er her. Særlig Okstindan tar seg flott ut herfra, og i vest kjenner vi igjen De Syv Søstre.
Vi følger samme trase ned igjen til ca. 600 moh. Her dreier vi innover dalen mellom Nordtinden og Lukttinden. En vakker dal med en fossende bekk over fine sva.
Går opp på Nordtinden ad sørryggen og ned via nordvesteggen.

Lukttinden, et flott fjell! Her fra Osen Camping ved Luktvatnet.
Utsikt vestover med Ømmervatnet nærmest og De Syv Søstre i horisonten.
Fjellet Hatten er nær nabo.
Hellfjellet ligger vest for E6. Ruver 809 moh. og har hele 711 m i primærfaktor.
Fjellpryd, ei vanlig plante på Lukttinden.
På toppen av Lukttinden, 1343 moh.
Ikke langt bort til Okstindan.
Dårtindan.
Nordtinden. Vi går inn dalen og opp sørryggen.
Vakkert og lettgått inn dalen til foten av Nordtinden.
I skaret mellom Lukt- og Nordtinden.
Utsikt nordover fra toppen av Nordtinden, 923 moh. Vatnet nærmest er Luktvatnet.
Lukttinden tar seg godt ut herfra.
Forlokkende badekulp, men med altfor mye utøy i lufta blir det ingen dukkert.