Hesten og Såta (09.02.2017)

Written by boa82 (Britt Oustad Andreassen)

Ascents Hest (1,632m) 09.02.2017
Såta (1,701m) 09.02.2017

Kjørte bil innover Jostedalen og tok av til høyre til sidedalen, Leirdalen. Parkerte bilen i enden sørenden av Tunsbergdalsvatnet som ligger ca. 500 m.o.h. Vi begynte oppstigning først i åpen skog nesten direkte opp mot Nonskar via en liten hytte som ligger 720 m.o.h.

Vi holdt oss på venstre siden av Skargrøvene. Når en kommer til Nonskaret tar en til høyre bortover ryggen, litt obs på skredfare like før en når skaret. Siste kneika før toppstøtet satte vi skia på sekken og tok på oss stegjern. Både på ryggen og på toppen har en fin utsikt til Veitastronvatnet i vest og Jostedalsbreen i nord. En ser også Sognefjorden i sør og Hurrungane sørøst i horisonten.

På toppen av hesten går et en rygg vestover som er mulig å kjøre ned igjen på ski, p.g.a. skareføre denne dagen var dette ikke et alternativ. Det var fristende å fortsette til nabotoppen Såta 1701 m.o.h, som er på ene siden omkranset av hestbreen. En må ned noen høydemetre før en begynner en relativ slak oppstigning til Såta.

Nedkjøringen over hestbreen nedover, og traversering til høyre da det er hamre nedersert mot vannet. Litt obs på bresprekker og skredfare. Også noen sprekker over enkelte sva. Skargrøvene må også krysses.