Romsskåla, Leka kommunes høyeste. Pluss en nabotopp i Bindal (04.08.2016)

Written by KiBu (Kirsti Buseth)

Ascents Melkartuva (449m) 04.08.2016
Romsskåla (588m) 04.08.2016
Visits of other PBEs Romsskåla P-lomme (40m) 04.08.2016

Topptur til Leka kommunes høyeste topp, Romsskåla. Et utrolig sommervær! Strabasiøse høydemeter opp på grunn av uoppmerksomhet. Feil sti, feil kommune, feil fylke. Tok derfor nabotoppen samtidig, Melkartuva i Bindal kommune. Fin varde og utsikt fra første rad til det mektige Heilhornet. Opp, ned og opp igjen til Romsskåla. Tursjokolade gjør underverker. Og annen veiamat vi finner på vår vei. Fjellet byr på multer og blåbær. Alt slitet glemt når vi står på toppen med den utsikten! Flaks hadde vi også. Finvær hele turen. Fem minutter etter at vi satt i bila kom en tordenskur av en annen verden. Det hadde blitt farlig glatt ned. Ikke så lurt å være på høyeste punkt i lyn og torden heller. Turen opp er egentlig godt merket. Se oppslag ved parkeringsplassen. Og vær oppmerksom når du går bortover grusveien. Skiltet som viser rett stivalg står litt gjemt, på venstre side litt før åkeren tar slutt. Følger du denne er det en grei tur opp. Merket med røde plastbånd gjennom skogen, så røde merker på steiner når du kommer opp i høyden.

Pause med utsikt på vei opp mot Melkartuva
Utsikt opp mot Melkartuva
Flott utsikt til Heilhornet fra Melkartuva
Endelig på toppen :)
Yes!
Truende vær på vei inn. Rakk oss akkurat tilbake til bila før det voldsomme regnværet.