Breithorn - Jomfrutur over 4k (18.07.2011)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Klein Matterhorn station (3,850m)
Characteristic Alpine trip

Turdeltakere
Sondre Kvambekk
Øyvind Mathiassen

Breithorn sett fra utenfor Klein Matterhorn stasjonen.

Natten før tilbragte vi i bilen, plassert i parkeringshuset i Täsch. Ganske kjekt, med stort areal for å pakke ut turting samt toalett innen kort gangavstand. Vi tok oss litt vel god tid på morgenen og satt oss ikke på shuttle-toget til Zermatt før rundt kl. 08.30. Med tanke på at planen i dag var å gå Breithorntraversen (inkludert klatring opp østeggen på midttoppen) burde vi egentlig startet mye tidligere (første tog går allerede 06.00 og kabelbane 07.00). Vel oppe i Zermatt, en vakker alpelandsby uten forurensende farkoster, gikk vi bort til kabelbanen som går opp til Klein Matterhorn på 3883 moh. Jeg hadde tatt denne banen en gang tidligere for flere år siden, så dette vekte gode minner. Øyvind og jeg var helt i ekstase da vi kom over skyene og fikk øye på topper som Dufourspitze, Liskamm, Breithorn og sist men ikke minst Matterhorn! Ingen tvil om at sistnevnte var det største blikkfanget, for et fjell! Planen var at turen til Breithorn skulle være en del av akklimatiseringen for Matterhorn, men bare for å ha sagt det så ble det ingen Matterhorn-tur på grunn av kaldt vær og permanent nysnø på fjellet. We`ll be back!

Vel oppe på Klein Matterhorn hadde vi ingen tid å miste om vi skulle rekke Breithorntraversen. Vi gjorde det vi ikke skulle gjort, å gå ut i altfor høyt tempo over breen bort til Breithornpass. Dette fikk vi svi for senere med kraftig hodepine og oppkast. Ved Breithornpass bandt vi oss inn i tau og ruslet videre i fin snøsti sørøstover. Tåka kom og gikk, veldig skiftende vær. Ganske kjølig også når sola ikke tittet fram. Like før vi begynte oppstigningen til østeggen møtte vi på et følge på tre som advarte oss om å ikke gå eggen nå. Grunnen var at vi aldri i verden kom til å rekke heisen ned igjen, et guidet følge hadde brukt to timer og kommet en drøy fjerdedel på eggen. Heisen ned gikk kl. 16.30, kun 5 timer til. Eggen var veldig isete i dag grunnet stor nedbør dagen før, derfor ville det blitt en tidkrevende affære. Vi lyttet til følget og droppet eggen, i stedet gikk vi heller rett opp sørflanken mellom Breithorntoppene. Midt oppi flanken var det et italiensk følge som plutselig kom på glid, og hele bunsjen fikk seg en lang sklitur. Like før skaret mellom toppene fikk jeg plutselig skikkelig bankende hodepine. Den var så kraftig at jeg vurderte å droppe midttoppen, men Øyvind insisterte på å gå bort dit så da kunne ikke jeg være noe dårligere og hang meg med. La fra oss utstyret i skaret og gikk bort på midttoppen. Derfra så hovedtoppen på Breithorn stilig ut med sin smale topprygg. Opp til hovedtoppen var det tungt de siste metrene på grunn av hodepina som begge to hadde fått, ble ikke lenge på toppen før vi ruslet ned til Breithornpass. Den siste brattbakken satte vi oss på rumpa og skle kontrollert ned med isøksene parat. Her ble det tid til en matpause sammen med en stor folkemengde. Plutselig ble jeg skikkelig kvalm og bestemte meg for å gå rett bort til Klein Matterhorn. Etter noen meter kom første spykula, så en til og en til. Alt skulle tømmes. Øyvind så ikke hva som skjedde, men merket at stemningen blant folkemengden hadde endret seg og et eller annet skjedde. Han fikk seg en god latter da han så den ene spyklysa etter den andre og meg sjanglende nedover.

Breithorn sett fra oppgangen til midttoppen.

Der og da tenkte jeg: «aldri mer høye topper», men heldigvis ble jeg fort bedre ved å sove litt på heisen ned igjen til Zermatt. På nedturen ble derimot Øyvind dårligere, antakelig en ettervirkning av høydesjuka. Vi feiret våre første 4000-metringer på en restaurant i Zermatt! Neste dag var det meldt dårlig vær, så vi tok toget ned til bilen og kjørte til Visp. Fant oss et gratis sted å sove ved et steinbrudd hvor det lå et gjerde vi kunne tørke klærne fra regnturen dagen før. Ble dog «vekket» av en halvsur arbeider neste dag som ba oss flytte oss.