Bessheim Pinsehelga 2016 (15.05.2016)

Written by Hansi (Hans Thorvald Nygaard) GSM

Klare for tur på Bessheim

Besshøe

Besshøe fra Bessvatnet

Jeg og Kristine reiste fra Gausdal til Bessheim tidlig på søndag. På Bessheim sjekket vi først inn før vi gjorde oss klare og gikk i vegen mot Besshøe. Vi fulgte råket til å begyne med, men etterhvert fulgte vi skisporene oppover. En del av og på med skiene til og begyne med. Det var mye bart før omtrent 1200moh. Vi gikk innover langs Bessvatnet en god stund før vi skrådde oppover mot toppen. Et lite stykke opp på Besshøbrean ble snøen så hard at vi tok av skiene og gikk på beina videre, skiene satte vi igjen på starten av Brue. Fint å gå på føttene opp til toppen. På toppen var det flere folk når vi kom opp. Ned igjen fulgte vi omtrent samme rute, men bar skiene noe mer enn vi hadde gjort oppover. Langrennski er ikke spesielt godt egnet for utforkjøring på hard snø.

På toppen

Besseggen

Etter en god frokost på Bessheim var mandagens mål å gå Besseggen. Vi gikk lenger langs råket på høyre side av Bessa enn dagen før for å slippe å ta skiene så mye av og på. Vi gikk over og langs Bessvatnet til bandet ved starten av Besseggen. Det var veldig varmt og godt å gå innover. Ved bandet spiste vi niste før vi spente skiene på sekken og gikk oppover eggen. Fint å gå oppover eggen, men litt snø her og der. Men vi merket at skisko ikke er like gode å gå med som fjellsko. Vi kom oss greit opp til varden på 1638moh, men videre opp til Veslfjellet var det en bratt snøflanke vi ikke ville gå uten stegjern. Derfor snudde vi og gikk ned igjen samme veg. Det ble en lang, men veldig fin tur.

Utsikt mot Kvassryggen, Høgdebråtet, Tjørnholstind og Eggen fra Bessvatnet

Nautgardstind

Kristine forran Austre Nautgardstind og Stornubben

På tirsdag 17. mai pakket vi ut fra Bessheim og kjørte til Hulderstigen parkering. Derifra gikk vi i vegen over jordet og oppover krattet mot Nautgardstind. Vi gikk oppover i retning Steinhøe og Russlirundhøe men fin utsikt sør og østover. Etterhvert dukket Austre Nautgardstind og Stornubben opp i front. Vi satte fra oss skiene på omtrent 1750moh da selve oppstigningen til Nautgardstindene begynte. Det var veldig greit og gå på føttene oppover. Etter å ha vært på Austre bestemte vi oss for å gå på Nautgardstinden, men veldig hard snø i bratta opp mot toppen, og glatte skisko som det var vanskelig å få tak i snøen med bestemte vi oss for å snu like før toppen. Det var greit å gå tilbake igjen til skiene på beina. Det første lille stykket etter vi hadde tatt på igjen skiene var det veldig hardt og vondt føre, men det bedret seg voldsomt og vi kjørt langt nedover på veldig godt føre.

Kristine på Austre Nautgardstind
Flere bilder

Nye ski?

Written by JoNy 30.05.2016 09:17

Ser ut som dere har hatt en fin tur på Bessheim. Mange fine bilder :) Spørs om dere bør skaffe ski med stål-kanter for flere turer!