Vårskitur med brattkjøring på Sollifjellet (16.04.2016)  1

Written by BjarteN (Bjarte Nielsen)

Start point Helgatun i Myrkdalen (460m)
Endpoint Helgatun (1,334m)
Characteristic Other winter trip
Ascents Sollifjellet (1,337m) 16.04.2016

Parkerte ved Helgatun og traverserte oss gjennom den sørlige delen av lysløypene, og fulgte preparert løype opp forbi Revhaugen for så å dreie av mot Reppabotn. Vi krysset Reppaelvi litt sør for hyttene i Repparbotn og klatret opp siste flanken litt sørøst for toppen. Vi målte helningen til ca. 50 grader på bratteste parti, så ta hensyn til snøforhold og skavler ved forsering av dette partiet. På topplatået hadde noen bygget en varde litt sør for høyeste punkt, og det stod en minivarde på selve toppen.

Drøye 15km t/r med flott brattkjøring mot sørvest i øvre del, og endel slak transportkjøring i nedre del. Tidsbruk var ca 2t45min opp i moderat tempo på store ski, og en drøy time ned igjen.

Bilder fra toppunkt med utsikt mot Bjørndalskamben, og øverste parti sørvest for toppen.