Grensesøm og Sveriges høyeste (18.03.2016)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Cunojávrihytta (709m) 01.04.2016
Hunddalshytta (700m) 01.04.2016
Oallavagge (855m) 01.04.2016

En fantastisk flott 15 dagers skitur i grensefjellene Sulis-Narvik der mesteparten av tiden ble tilbragt på Svensk side av grensen gjennom deler av Padjelantaleden, Kungsleden og Prinseleden før en eventyrlig avslutning fra Hunddalshytta ned til sjøen ved Beisfjorden.

Vi startet med ca 50 kg fellesmat i pulken som skulle dekke behovet for 6 personer den første uka pluss basismat for uke to, da vi her så for oss litt supplementering på noen av de større hyttene.

1100 høydemeter tok sin tid første dagen med slik pulklast + sekk og vi ankom Sorjus i skumringen etter 9 timer fra Sulis. Deretter gikk det betydelig lettere med stort sett bra pulketerreng og minkende last.

Det hadde vært betydelig med vind intill dagen vi startet og vi møtte flere grupper som hadde ligget værfaste i 3 døgn.

Etter litt snø de to første dagene klarnet det opp og ble et supert vær med 24 minus et par morgener før solen kom frem og brakte termometeret på riktig side av 20 tallet.

Første hyttevakt og varm hytte ble påtruffet på Kutjaurestugan -vellstand- etter 5 dager. Deretter var hyttene større og hadde alle hyttevakter på Svensk side.

Første påskedag var været ganske bra og vi hadde mulighet for en tur opp på Kebnekaise. Tre av oss startet på Singi og gikk opp "kaffedalen" fra vest som er den beste vinterruten til topps. Fantastisk føre og utsikt etterhvert som vi tok høyde. Fellene kom på når det bratnet 700 hm før toppen. Det begynte å tetne til så uheldigvis fikk vi ingen sikt fra toppskavlen. Her blåste det også nå så friskt at vi var en smule bekymret for å blåse av toppen så oppholdet på toppunktet ble meget kortvarig og uten armene særlig høyt hevet. Vi tok Vestleden tilbake til Kebnekaise Fjallstasjon. Dette er ingen vinterrute pga rasfare, men det var det ikke nå. Vi tok av oss skiene og gikk på beina ned det bratte stykke fra Vierranvarri til sadelen mot Tuolpagorni på god snø/isskare. Her fikk vi tett med skyer/tåke så vi fortsatte for kompass/GPS videre nedover mot nordøst til det flatet ut og vi kom oss under skyene i øvre del av Kittilbacken som vi fulgt ned i dalen mot Keb Fjallstasjon. 9 timer brukte vi og rakk akkurat en dusj på Keb før en fortreffelig 3 retters middag. Her hadde vi dog samme opplevelse som 500fjell at maten var super, men ingen mulighet for påfyll for skrubbsultne fjellfanter. Det løste seg fint ved at de hadde mye brød og knekkebrød, så halve frokostrasjonen ble nok tømt for disse råvarene også før vi var nogenlunde i godlynne og hadde stettet den verste sulten. Frokostbuffeten dagen etter fikk også gjennomgå og her var det heldigvis ingen begrensninger i mengde.

Returen til Singi dagen etter gikk trått med kraftig motvind. Da ble etterfølgende dag til Salka en sann fornøyelse hvor vi seilte de 12 km opp dalen med vindsekk mellom oss på 1,5 timer :-) før lunch. Deretter gikk turen til Nallo med super beliggenhet mellom skarpe tinder derav Nålen / Nallo? rett nord øst for hytta. Greit å ha med god sovepose på slike turer for her var det bra med folk så det ble overnatting i fisk luft i vedskjulet for noen.

Avslutningen ble som nevnt over ned til Beisfjorden i et fantastisk vær med helt uforglemmelige rammer med de flotte Narviksfjellene stupende ned i fjorden. Vi traff en lokal skikjører nederst som tilbød seg å kjøre oss til Narvik om det ble lenge å vente på bussen som gikk et par ganger om dagen, men etterhvert som vi nærmet oss sentrale deler av Beisfjorden traff vi også akkurat bussen som vi galant hoppet på og endte kort tid etter på et hotell i Narvik for puss av fasaden og mat og søvn før flyet hjem skulle bordes dagen etter.

Kjempetur hverken mere eller mindre, med utrolig værflaks, Nordlys nesten hver natt, mange hytter med vedfyrte badstuer og ikke å forglemme et meget hyggelig turfølge som setter mat i høysetet. Mao har nok ikke vekten flyttet seg så mye etter nesten 300km på ski på 15 dager når man har 3 retters middager hver dag.