Reppakruna, Jutastighorga, Skyrdalssåta og Krokaksla (18.10.2015)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Sør for Goddalsvatnet (525m)
Endpoint Samme (525m)
Ascents Jutastighorga (1,242m) 18.10.2015
Krokaksla (1,200m) 18.10.2015
Reppakruna (1,075m) 18.10.2015
Skyrdalssåta (1,153m) 18.10.2015

Reppakruna, Jutastighorga, Skyrdalssåta og Krokaksla

Denne søndagen var det meldt flott vær på hele Vestlandet, så jeg tok turen gjennom Jondalstunnelen til fjellene ved Nordrepollen. Kjørte først opp til Jukla kraftstasjon og satte fra meg sykkelen der. Oppdaget til min irritasjon at jeg hadde klart å glemme igjen sykkellåsen i garasjen, men kunne ikke gi opp planen likevel. Så jeg"gjemte" sykkelen bak bygningen, skrev en hyggelig lapp som jeg festet på sykkelen og satset på fjellet er fullt av ærlige mennesker. Kjørte deretter ned til Goddalsvatnet og parkerte etter anbefaling fra Hbjo og RuneMB. Fant den svake stien som Heine beskriver og la i vei opp den bratte fjellsiden mot Halsen. Turen gikk problemfritt helt til det siste bratte partiet opp på toppen av Reppakruna. Her lå det (sannsynligvis) unormalt mye knallhard snø igjen i skyggesiden og jeg var meget glad for at jeg hadde med staver, men litt frustrert over at jeg ikke hadde tatt med "skopiggene". Men med stor forsiktighet og brukbare klatreferdigheter kom jeg meg opp og kunne nyte en flott utsikt fra Reppakruna i et fantastisk vær. Er ikke ofte en kan sitte i bar overkropp på over 1000 moh i midten av oktober!

Utsikt fra Halsen ned mot anleggsveien hvor jeg parkerte  bilen.
Utsikt fra Halsen ned mot anleggsveien hvor jeg parkerte bilen.
Et snøfylt bratt parti rett nedfor Reppakruna skapte litt problemer.
Artig isformasjon på toppen av Reppakruna.
Toppen av Reppakruna, 1075 moh. Utsikt mot Nordrepollen. Helt vindstille og fin temperatur.
Reppakruna sett fra parti på Jutastighorga.

Returnerte med enda større forsiktighet ned det bratte partiet før jeg kunne forsette over Halsen på oppsiden av Halsenvatnet. Satte fra meg sekken og tok meg de siste 300 høydemeterne opp på Jutastighorga. Her besøkte jeg begge topp punktene.

Ganske mye snø igjen på Jutastighorga!
Toppvarden på Jutastighorga, 1242 moh.

Gikk tilbake samme vei, hentet sekken og fortsatte nordover mot vann 944. Vel framme ved vannet passerte jeg Knottane på NV siden og fortsatte rett nord mot Skyrdalssåta. Ca 1t 30 minutter etter at jeg forlot Jutastighorga nådde jeg toppen av Skyrdalssåta. Her ble det tid til en kopp kaffe og noe attåt.

Vann 944 fullt av is og snø. Skulle tro det var juni!
Nærmer meg sørtoppen på Skyrdalssåta.
Toppen av Skyrdalssåta, 1153 moh.

Veien videre var jeg noe usikker på, men RuneMB har på en tidligere tur kommet seg opp (og ned) på Skyrdalssåta fra Skyrdalen, så jeg satset på å klare å finne en brukbar rute ned jeg også. Etter litt baksing siste stykket kom jeg meg trygt ned i dalen og kunne fortsette opp mot demningen ved Juklavatnet. Været var forsatt nydelig, så selv om beina begynte å kjenne alle høydemeterne, var det fortsatt en fantastisk dag i fjellheimen. Jeg krysset demningen og fulgte anleggsveien (med mange snøfonner) ca 400 meter før jeg tok av rett mot Krokaksla. På vei opp mot toppen lurte jeg på hva slags merkelig varde det var på denne toppen, men det viste seg å være et oransje telt. Ingen var hjemme, i så fall var de svært stille :-).

Her måtte jeg bakse litt for å komme meg ned...
Nærmer meg demningen ved Juklavatnet.
Toppen av Krokaksla, 1200 moh. Noen hadde funnet en hard, men flott plass å telte...

Nå var uansett dagens siste topp i boks, men det gjensto fortsatt mange kilometer. På det høyeste punktet på veien observerte jeg en parkert bil, sannsynligvis telteierens. Da angret jeg på at jeg ikke hadde vært freidig nok og løftet opp bommen ved kraftstasjonen, og kjørt sykkelen lenger opp i fjellheimen. Og som ikke det var nok, fant jeg på dette tidspunkt ut at det hadde vært hyggelig å nå 1700 fergen fra Jondal også. Her var det bare å sette i jogg ned grusveien!

Etter 3,5 km med lett jogg (i fjellstøvler) var jeg nede ved kraftstasjonen igjen. Her fant jeg heldigvis at sykkelen fortsatt sto der jeg hadde satt den fra meg. Nå gjensto det bare 5 km på sykkelsetet, for det meste bort- og nedoverbakker. Sykkelturen gikk unna på 20 minutter og jeg ankom bilen kl 1625. Etter et raskt klesskift og med sykkelen godt festet på stativet satte jeg målbevist avgårde mot Jondal. Jeg nådde fergen med 5 minutts margin, noe som satte prikken over i'en på en fantastisk dag i fjellet.

Sykkeletappen var fra Jukla kraftstasjon og til sørenden av Goddalsvatnet. Ca 3,5 km.
Egnet parkering for tur mot Reppakruna.