Uranosi i flott høstvær (10.09.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Uranosi (1,900m) 10.09.2015
Uranosi V2 (1,543m) 10.09.2015
Uranosi V3 (1,485m) 10.09.2015
Uranosi V5 (1,427m) 10.09.2015

Våknet opp til en ny nydelig dag på Skogadalsbøen, og kunne ikke ligge og deppe over gårsdagens nederlag ved Mannen. Uranosi sto på programmet, og etter 30 min langs t-stien inn Skogadalen, svingte jeg av mot bakkene i sør opp mot Uranosi-ryggen. Det ble 15 min med noe kratt, men det ga seg snart. Imidlertid burde jeg fortsatt litt lenger på stien, og unngått alt kratt. Ved gps 32 V 448818 6814853 på 910 moh (eller 1,4 km på sti målt fra Skogadalsbøen) er det en glenne i krattet helt ned til turiststien i bunnen av dalen!

Likevel gikk det ganske tungt oppover i dag, følte jeg. Bratte bakker med vegetasjon er alltid tungt. Etter to timer på tur var jeg oppe på ryggen, og fikk et herlig morgenblikk mot Hurrungane. Film ble snurret her:
Hurrungblikk i morgensol - hurra
Zoom på Mannen, hvor jeg rota rundt i østflanken (vender hitover) i går.
Maradalsbreen, Storen bak, Jervvasstind t.v

Ryggen var lang og dryg innover, og flere små toppunkter ble besøkt, men ikke alle. Nede ved et vann på 1440 m oppå ryggen tok jeg en god pause i sola. Reinsdyr dukket opp, men de er jeg så vant med å møte i Jotunheimen nå, at jeg ikke lenger fomler etter kameraet når de dukker opp! Bortskjemt!

På V3. Slingsbytinden i zoom. Jammen tok den seg godt ut herfra!
Det begynner å bli langt tilbake mot V5, toppen jeg kom først opp på...

Mot slutten ble det endelig antydning til egg og litt bratt ned på nordsida, og etter 4,5 t på tur sto jeg ved toppvarden. Hadde bare Mannen vært i boks nå, hadde dette vært nest siste topp på lista. Nøt utsikten og var fristet til retur på snøfelt i nord fra skaret mellom toppen og Slingsbytinden, men det virket bratt å komme seg ned på breen der - og så var det nettopp det at jeg måtte ut på bre da. Alene. Nei, jeg så antydninger til store sprekker under snøen her og der, og fikk velge en sikrere retur i dag.

4,5 t: På toppen. Ser mot Slingsbytinden, med Uranostinden bak.
En avgrunn skiller meg fra Skogadalsnosi, som jeg var på i forgårs
En lang bred rygg tilbake, sett fra toppen på 1900m.
Skarbottsnosi er neppe det mest fotograferte fjellet i Jotunheimen. Var på denne for noen uker siden.
Sagi
Uraknatten midt i bildet.
Video fra toppen:

Returnerte i en NV-lig kurs, og fikk 400 hm kjapt ned på snø, og deretter rett over på fint grunnlag av gress ned til dalen - i noe sikk sakk og med litt enkel klyving et par steder, men dette kunne omgås. Dermed slapp jeg omtrent helt unna ur på returen - utrolig!

Fin og lett retur langs t-merka sti tilbake til Skogadalsbøen. Kvelden ble tilbragt i ivrig samtale med to amerikanere (fra New York) på bryllupsreise i Jotunheimen; stilig påfunn!

1t tok det meg å nå dalbunnen. Jervvasstinden som blikkfang, men litt vegetasjon i forgrunnen gjør seg veldig godt.