Storegut-runde midt i Jotunheimen (14.08.2015)

Written by bergtatt (Kim Dahlen) GSM

Ascents Høgbrøtet (1,630m) 14.08.2015
Høgbrøthøgde (1,821m) 14.08.2015
Storegut (1,968m) 14.08.2015

Kort oppsummert en veldig fin tur. Opp kl 0345, start på Eidsbugarden ca kl 0730 etter henting av Åke i Koldedalen. Mye snø i fjellet, islagte vann, både fra forrige vinter og fra siste natt. Bratta opp til Storegut ble spennende. Åke hadde veldig utslitte og glatte fjellsko og måtte snu der vi prøvde først. Vi fant en grei rute opp, men det skulle ikke vært mye hardere snø før det ikke hadde gått å gå der uten stegjern og isøks. Flott utsikt til kjente topper.

Turen til neste topp gikk radig, men også her ble det litt ekstra høydemetre pga. at jeg kom for langt ned mot Mjøledalstjørni og måtte gå opp igjen for å komme videre. Bakken til Høgbrøthøgde ble litt seig for en litt utrent fjellvandrer som meg.

Resten av turen ble en ren fryd over fin snø, gress og lettgått terreng over Høgbrøtet.

Klar for tur på Eidsbugarden.
Ved Mjølkedalsvannet.
Bratt opp til Storegut.
Åke syntes jeg så ut som en kar fra 60-tallet med trøya mi.
Mot Urdanostind.
Ved varden på Høgbrøthøgde.
Vannfylling.
Høgbrøtet, en veldig fin topp.