Rindal: Tifjellet (15.06.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Furuhaugmarka (335m)
Endpoint Furuhaugmarka (335m)
Ascents Tifjellet (728m) 15.06.2015

Kjørte bomvei ca 1,5 km forbi Grønlivatnet og parkerte på en stor parkeringsplass ca 100 meter før infotavle for tursti mot Tifjellet. Ove tok kveldsmaten og stellet av Vinjar, mens jeg la friskt avgårde i selskap av noen gode regnbyger. Jeg fulgte merket rute først på traktorvei, deretter over på en sti. Man har to valg, enten kan man velge en lengre tur via Langura eller gå kjappeste og bratteste veien via Cortina. Begge er merket. Jeg valgte selvsagt sistnevnte. Denne tok meg på god sti oppover etter hvert flott åpen furuskog. Stien går vestom høgde 689 videre i åpent og lettgått terreng forbi innosen til Steinkjerkevatnet i retning trimposttoppen på høgde 727. Her står misvisende at man er på Tifjellet 730! Det stemmer ikke helt. Hovedtoppen ligger 650 meter lenger sørøst. Da jeg var ved varden på 727 var jeg glad for at jeg hadde lagt inn gps koordinatene til selve toppen, for her hadde jeg null sikt videre. Tette snøbyger og vind samt skodde gjorde det ganske vanskelig å kunne sikte seg inn på noe som skulle ligne et toppunkt. Fulgte en bein linje etter gps-klokka og det førte meg rett til høyeste punkt som var markert med en liten varde.

Returen gikk samme ruta tilbake via trimposttoppen. Traff tre damer på vei opp mot trimtoppen, men de så ikke ut til at de var særlig interessert i å slå av en prat i ruskeværet. Jeg tok av meg hetta og var klar for dialog, men de tråkket glatt forbi meg etter å ha gitt meg et lite smil og forsiktig hei i det minste. Gikk og funderte på hvor navnet Tifjellet kommer fra. Kan det være alle de små toppene eller knollene man kommer til før selve toppen (befinner oss jo i den delen av nordmøre hvor de fleste fjell heter et eller annet med knøker, knuker, knyker, knykjer, knoller eller knubber) , eller er det fordi det er masse tjern og vatn der oppe?? Ikke vet jeg, men jeg tror iallefall at dette kan være en flott tur når man har god sikt og bedre vær!

Vel nede ved bobilen igjen var Ove turkledd og klar for et "vaktskifte" ;)

Missing title

Written by ligroenb 27.08.2015 22:03

Så fantastisk å få en slik god oppklaring på disse navnene. Navnet Cortinabakken fikk fantasien til å løpe løpsk på vei oppover ;-)

Det er ikke sjeldent man går og funderer på enkelte navn. Kjekt at noen snapper det opp!

Tifjellet

Written by VegardM 25.08.2015 22:27

Ser at du lurer på hva navnet kommer av. Tifjellet har nok fått navnet sitt fra Tiåa, bekken som renner i dalen nord for fjellet. Tiåa og Lomunda renner sammen her og blir til Surna. Hva navnet Tiåa kommer av er litt mer usikkert. Kan være at det er en viktig gytebekk. Rindalingene sier tibekk om bekker der ørret gyter. Det kan også komme av et norrønt ord som betyr isfri (Þirð). Det vil si at bekken sjelden fryser til (opplysninger fra Folden (red.) 1999. Trollheimen. 3. Gjevillvassdalen og Innerdalen).

Og når vi er inne på navn: Den bratte bakken Cortina fikk navnet sitt på midten av 1950-tallet. Skiløperen Magnar Ingebrigtsli trente her til vinter-OL i Cortina i 1956.