Litjberget og Sletnhøgda. Alene (18.04.2015)  3

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Sommårvollen (340m)
Endpoint Sletnan (266m)
Ascents Litjberget (574m) 18.04.2015
Sletnhøgda (508m) 18.04.2015
Jeg fikk lyst på en tur denne lørdagen også. Turen gikk til Selbu og to topper der. Kjørte forbi det flotte skisenteret på Selbuskogen og tok av til venstre mot Litj-Ånvatnet. Parkerte like forbi Såmmårvollen. Det var mye snø her, men jeg hadde selvsagt ikke tatt med ski. Jeg skulle heller ikke gi meg uten et forsøk, så begynte derfor å vasse opp lia i snøen som var mellom 0,5 m og 1,0 m dyp. Det var tungt i lia, men jeg søkte opp mot ryggen vest for Lysbekken. Her oppe ble snølaget tynnere med noen barflekker her og der. I lia videre mot selve toppen ville snølaget bli tykkere igjen og jeg grudde meg for dette. Jeg begynte å bli sliten. Plutselig sank jeg bare ca 10 cm ned og under var det fast. Pussig!! Årsaken var imidlertid et gammelt scooterspor som nesten ikke var mulig å se da det var gammelt og en del snø hadde kommet og jevenet ut sporet. Jeg delvis følte meg frem oppover lia og jeg kunne også skimte svake konturer av sporet i ny og ned. Dette sporet var gull verdt og jeg fulgte det til en tre fire hundre meter fra toppen. Der begynte slitet igjen, men nå var jeg så nære å jeg holdt ut vassingen og slitet. Jeg var to minutter på toppen og fulgte tråkket mitt ned igjen. Jeg brukte en time og ti min opp og 50 min ned.
Klar for de siste to hundre meter med vassing opp mot Litjberget i ca en m dyp snø.

Ca en mnd for tidlig for dette utstyret, men jeg overlevde greit.

Kjørte deretter langs Garbergelva, tok av til venstre og parkerte ved en gard i nærheten av Sletnan og gikk oppver det snøfrie jordet i retning Sletnhøgda. I det jeg kom ut av jordene kom snøen og også her måtte jeg vasse en halv km, men snøen var ikke så dyp som opp mot Litjberget. Brukte en vel halv time opp og ca 20 min ned igjen.

Dette var en slitsom tur i Selbu, men det er nå litt morsomt å slite også. Fornøyd nå iallfall med PC'en på fanget, fyr på ovnen og pils på bordet!
Ett sted inne i tåka ligger Sletnhøgda.