Susannabakkollen og nesten Vannkista (16.03.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Susannabakkollen (423m) 16.03.2015

Susannabakkollen og nesten Vannkista

Parkerte ved den gamle butikken på Lanesøyra og gikk ryggen rett opp mot Laneskollen (301). Det er en merket sti som går opp dit som starter ved det gamle samfunnshuset. Bak Laneskollen tok jeg på meg trugene og fortsatte omtrent der den merkede stien går opp til Susannabakkollen. Forholdsvis lettgått terreng.
Etter å ha vært på Susannabakkollen fortsatte jeg oppover mot Vannkista. Det hadde egentlig vært perfekt å hatt randonneski her. Det er slakt, snøfylt terreng helt opp til foten av Vannkista. Der blir det litt brattere, men fint å stå på ski.
Mens jeg fortsatte oppover tiltok vinden ganske mye. Jeg var kommet midtveis opp i det bratte partiet da jeg kom til slutningen om at det var mest fornuftig å snu. Vinden kom i kraftige kast bakfra og jeg ble presset ned i knestående på tross av at jeg forsøkte å holde imot med skistavene. Hvis jeg veltet her ville jeg få en aketur på noen hundre meter. Det var jeg ikke særlig interessert i. Jeg valgte derfor å legge inn årene og snu før aketuren ble for lang.
Men en dag uten vind hadde dette vært en perfekt skitopp.
Fra det gamle samfunnshuset går det ei merket skuterløype opp lia vest for Laneskollen. Da kommer en greit opp det bratteste partiet i starten.